Desavanja kroz istoriju

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Image

Image

Pouzdavši se u Boga
Zadubio sam se u misli,
Te se u taj čas dosjetih
Da skupim riječnik na
Bosanskom jeziku.
Ovim rjiečima 1631.godine zapoceo je Bosansko-turski riječnik veliki Muhamed

Rukopisi rječnika, toga velikog dokumenta naše prošlosti, čuvaju se u Upsali u Švedskoj. Zahvaljujući ljudima, koji su prepoznali njegovu istorijsku vrijednost za bosanski jezik, štampani su u Tuzli 2011. godine. Tako je uz pomoć Ministarstva obrazovanja proslavljena 380. godišnjica izlaska ovog djela.
1
1 Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Image

Njemacki vojnik pomaze djecaku da predje preko bodljikave zice na granici izmedju Istoka i Zapada. Poslije ovog dogadjaja vojnik je smjenjen, a njegova sudbina je nepoznata
1
1 Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Image

Između poljoprivrednih polja u Sharpsburg potonula je cesta prolaskom vozova. Vojska Confederaracije pod zapovjedništvom DH Hill koristila ju je kao zajednibku grobnicu za pobijene pripadnike Federacije II korpusa i zaklane. Njih oko 5600 mrtvih ili ranjenih u ili oko ceste koja je od tada dobila ime "Krvava Lane."
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

U ranoj verziji botoksa, liječnici su u 19. vijeku koristili injekcije od parafinskog voska kako bi peglali bore i povećali grudi.
Ali vosak se vremenom učvršćavao i pretvarao u guste, bolne parafinske grudve. Kada su shvatili šta su zapravo uradili, naučnici su veoma brzo izbacili parafinske injekcije iz upotrebe.

Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Image

Billy Fiske bio je prvi Amerikanac koji je ubijen u II svjetskog rata. On se pridružio britanskim Kraljevskim zracnim snagama. Poginuo je 1940 u bici za Britaniju. To se dogodilo prije nego sto je FDR trazio od Kongresa objavu rata.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Image

Njemački vojnici Francuska maj 1940
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Haljina stara 4500 godina. Pronadjena u Gizi. Ovako izgleda nakon rekonstrukcije. Platno je istrulo.

Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Termalni procesi koji se odvijaju duboko unutar Zemlje manifestiraju se na površini posredstvom vulkana. Vulkani su zbog svoje zastrašujuće rušilačke snage pronašli sebi mjesto u mitovima mnogih starih naroda, pa je i sam naziv “vulkan” povezan s imenom rimskog boga vatre. Vulkanske erupcije na površinu iznose vrijedne minerale, a jedan od produkata lave je i opsidijan. Dakle, gdje postoje vulkani, tu je i opsidijan.

Arheološki ostaci pokazuju da je čovjek koristio opsidijan tisućama godina. Narodi koji su ga pronalazili u svojoj neposrednoj blizini cijenili su njegovu kvalitetu, upotrebljavali ga, ali i trgovali njime duž ustaljenih trgovačkih puteva. Tako se opsidijan može pronaći i na mjestima vrlo udaljenima od vulkana u kojima su nastali. Çatal Hüyük u Anatoliji u Turskoj je od 7000. do 5000. g. pr. Kr. bio veliko trgovačko središte, a svoj je gospodarski procvat dugovao upravo obližnjem vulkanu, bogatom izvoru opsidijana. Opsidijan iz Çatal Hüyüka pronađen je na mnogim arheološkim lokalitetima širom mediteranskog bazena. Predmeti od opsidijana pronađeni su i kod Vela Luke na Korčuli, a pretpostavlja se da su stigli s vulkanskih otoka Liparija, zapadno od Sicilije.

Obredni predmeti od opsidijana pronađeni su u Egiptu, Grčkoj, Rimu, a poseban je značaj opsidijan imao kod naroda Srednje Amerike, kod kojih je, između ostalog, zamjenjivao metal.

Naziv mu dolazi od grčke riječi opsianos, što znači “viđenje” ili “vizija” i upućuje na jedan od načina njegove

Opsidijan – vulkansko staklo

Image
Iako je po sastavu sličan granitu, od njega se, kao i od drugog vulkanskog kamenja, razlikuje svojom glatkoćom i sjajem. I granit i opsidijan nastaju od taljevine, ali dok granit zbog polaganog hlađenja dobiva kristalnu strukturu, opsidijan nastaje naglim hlađenjem lave u dodiru s mnogo hladnijim medijem (naprimjer zrakom ili vodom) te poprima izgled stakla. Opsidijan ustvari i jest staklo nastalo prirodnim putem. Slično opsidijanu, današnje se staklo dobiva taljenjem kvarcnog pijeska i naglim hlađenjem uranjanjem u vodu.

Zanimljiv je proces tzv. devitrifikacije kojim se opsidijan (nakon otprilike dvadeset milijuna godina!) prirodno pretvara u običan kamen. Molekule silicija postepeno se reorganiziraju tvoreći pravilne kristalne strukture i opsidijan gubi svoja staklasta svojstva, kao i sposobnost pravilnog, glatkog loma. Prije nego što se u potpunosti transformira u običan kamen, u njemu se mogu vidjeti pahulje bijelih kristala kvarca. Takav se opsidijan naziva pahuljastim.

Opsidijan se uglavnom sastoji od silicija, ali sadrži i željezo, magnezij, cezij, uran, kobalt itd. Svako nalazište opsidijana karakterizira prepoznatljiva kombinacija elemenata, tako da je po njoj moguće odrediti iz kojeg je nalazišta neki komad potekao. Iako je najčešće crne boje, nalazimo ga i u raznim nijansama živih boja, ovisno o stanju oksidiranosti pojedinih elemenata koji su u njemu raspršeni. Tako će uslijed sadržaja hematita nastati crveni ili smeđi opsidijan, crni uglavnom nastaje od magnetita, varijacije u stupnju oksidacije željeza daju mu zelenu boju, a razne vrste ortoklasa obojit će opsidijan u plavo, zeleno, ljubičasto ili brončano. Osim toga, u opsidijanu nerijetko ostaju zarobljeni mjehurići vodene pare, ponekad raspršeni čitavom dužinom kamena, koji mu daju zlatni ili srebrni sjaj.

Budući da u strukturi opsidijana nema kristala, lako se lomi i na mjestu loma je vrlo gladak, a rubovi su mu oštriji od razbijenog stakla. Zato je između ostalog služio za izradu noževa, vrhova strijela, kopalja i sl. Kao ni staklo, oštrica opsidijana ne može se oštriti pa je takve predmete nakon korištenja bilo potrebno zamijeniti novima. To je i glavni razlog zašto je opsidijan kasnije zamijenjen željezom.

U Peruu su se noževima od opsidijana vršile operacije lubanje, a nakon što je suvremena medicina otkrila da je oštrica svježe odcijepljenog komada opsidijana oštrija od kirurškog čelika, uvela ga je u očnu kirurgiju. Također je dokazano da glatkoća njegove oštrice omogućava brže zarastanje kirurškog reza.

Opsidijan u životu starih naroda

Od svih civilizacija i kultura kroz povijest, opsidijan najčešće nalazimo kod naroda Srednje Amerike, osobito kod Maya i Azteka.

Kad su Španjolci došli na ovo područje, začudilo ih je što su srednjoamerički narodi postigli zavidnu kulturnu razinu bez upotrebe metala. Tehnologija Maya zasnivala se na upotrebi opsidijana, kojeg je u ovim krajevima bilo u izobilju. Samo je na Yucatanu otkriveno više od pedeset nalazišta. Maye i Azteci osobito su cijenili sjajni, zeleni opsidijan pachuca iz meksičkog vulkana Sierra de las Navajas (Planina noževa), koji je bio predmet žive trgovinske razmjene stotinama godina prije dolaska Španjolaca.

U klasičnom razdoblju trgovinu opsidijanom kontrolirao je Teotihuacan, a u njegovim su radionicama vrsni obrtnici oblikovali izvanredne predmete od opsidijana. Osim što su od njega izrađivali ornamente, nakit, vaze i zrcala za svakodnevnu upotrebu te oruđe i oružje, srednjoamerički narodi koristili su opsidijan i u obredne svrhe. Brojni žrtveni predmeti pronađeni su ispod stela, žrtvenika i kućnih pragova. U grobovima širom Meksika pronađene su opsidijanske vaze i zrcala, a prilikom sahrane pripadnika majanskog plemstva tisuće sitnih fragmenata opsidijana rasipalo se oko ulaza u grobnicu.

Tezcatlipoca – izazov i iskušenje

Image

Opsidijan je bogato utkan u mitologiju ovih naroda. Jedan od važnih bogova srednjoameričkog panteona, Tezcatlipoca ili “Gospodar dimnog zrcala”, kao najvažniji atribut nosi zrcalo od poliranog opsidijana, koji u njegovim rukama postaje simbol noćne i mjesečeve snage. Ovim zrcalom Tezcatlipoca prebacuje koprenu preko uobičajenih slika i predodžbi stvarnosti, čime narušava uspostavljenu ravnotežu i stvarnosti daje nov i nepoznat oblik. Slike koje u svojim dubinama otkriva opsidijan mogu biti lijepe ili ružne, mogu predstavljati pogled u neumitnu budućnost ili u mogućnost, a možda su to samo iluzije i čarolije kojima se moć zrcala poigrava s osjetima, osjećajima i mislima. Ali u svakom mitološkom kontekstu one predstavljaju izazov i iskušenje za onoga tko ih vidi, izazov da ih upotrijebi za dobro ili zlo, što ovisi o njegovoj nutarnjoj snazi, a ne o gospodaru dimnog zrcala.

U jednom od mitova Tezcatlipoca stavlja pred još mladog boga Quetzalcoatla svoje dimno zrcalo od opsidijana te Quetzalcoatl u njemu najprije ugleda vlastiti, ali izboran i ispaćen odraz, sasvim neprepoznatljiv. Do tada potpuno čist i hrabar, pun ljubavi prema svemu što živi, Quetzalcoatl se prestraši te slike i sakrije se u sklonište. Želeći ga iskušati, Tezcatlipoca mu zatim stvara ljepšu viziju u zrcalu i tako ga izmamljuje iz skloništa. Zadivljen ljepotom svoga odraza, Quetzalcoatl biva uhvaćen u klopku, opčinjen i naveden na grijeh i zlo. Ali put mladog Quetzalcoatla ne završava ovdje, on tek počinje. Kada se osvijestio, potresen vlastitim činom, odlučuje kroz žrtvu ponovno zadobiti pročišćenje… U konačnici, Quetzalcoatl izgara u lomači koju je sam pripremio, pepeo se pretvara u jato ptica koje prema nebu nose njegovo srce, a iz njega kasnije nastaje planet Venera, uzvišeno biće, nebesko tijelo od velike važnosti za srednjoameričke narode. Tako je bog Tezcatlipoca, “Onaj koji pročišćava gdje god da kroči”, svojim zrcalom pokrenuo u Quetzalcoatlu proces pretvorbe, omogućujući mu da kroz pročišćenje spozna svoje skrivene snage i upotrijebi ih stavljajući se u aktivan položaj prema životu, mijenjajući time i svoj položaj i ulogu.

Materija i zarobljena duša
Image


Od ostalih božanstava vezanih uz opsidijan spomenut ćemo još samo tri najznačajnija. Stari simbolizam povezuje ga s “božicom svijeta” koja je u početku vremena rodila nož od opsidijana. Od njega je zatim nastalo čitavo mnoštvo polubogova koji su u davna vremena nastanili svijet. U vezi s majkom svijeta, često se i kukuruz, kao najvažnija prehrambena namirnica, prikazivao kao nož od opsidijana, ali prisutna je i povezanost opsidijana s munjom, vatrom koja dolazi s neba.

S druge strane, Itzlacoliuhqui je bog sa zakrivljenim opsidijanskim nožem i predstavlja led, sljepoću i tvrdokornost materije, a prikazuje se kako hoda po vulkanskoj stijeni. Ovo ukazuje na njegovu ulogu razarajućeg aspekta prirode; oštrica njegovog opsidijana uništava i skamenjuje ono što je živo dovodeći to u stanje potpune nepokretnosti, hladnoće i mrtvila i do potrebe za obnovom života.

Njegov ženski pandan je Itzpapalotl, ona je “leptir od opsidijana”, duša sputana, zarobljena i kristalizirana u tom kamenu nepokretne materije. Mit kaže da je to duša koja je u obliku opsidijana pala sa zvijezda. Da bi se mogla vratiti u svoje prvotno boravište, mora dati život materiji i nadići je, poput Quetzalcoatla.

Mitologija starih naroda Srednje Amerike govori nam o živom i neposrednom doživljaju nečega što se danas kvalificira kao lijepa, ali ipak mrtva materija. Opsidijan nije bio cijenjen samo zbog velike upotrebne vrijednosti; to je kamen izniknuo iz žive zemlje i njezinih nutarnjih vatri i tokova, stoga možemo naslutiti nutarnju važnost koju je imao za čovjeka uronjenog u mitsku dimenziju postojanja. To je komadić tajanstvene snage života, njegovih odraza i mijena.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Zastrašujući mit da se neko ko je „inficiran društvenom bolešću“ može izliječiti putem seksualnog odnosa, datira još iz 16. vijeka. Tada je uvedena praksa da se muškarci liječe od sifilisa i gonoreje na taj način što će imati seksualni odnos sa djevicom.
Na žalost, sa ovim bizarnim sujeverjem se nastavilo u nekim dijelovima razvijenog svijeta, naročito u Africi, što za posljedicu ima brojne prijavljene slučajeve silovanja djevojčica.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Kada mi pogled padne na neku Beninsku broncu, moram se diviti umijeću spajanja tehnologije i umjetničkog nadahnuća – njihovom neraskidivom spoju. A u meni raste osjećaj neizmjernog ponosa…

Wole Soyinka, nigerijski pjesnik i pisac, dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1986.

Umjetnost Kraljevstva Benin prvi je put zaintrigirala Europu 1897. godine kada su članovi britanske kažnjeničke ekspedicije opljačkali i razorili stari grad Benin. Kao ratni plijen odnijeli su niz predmeta koji su krasili kraljevu palaču, a među njima se našao i veliki broj metalnih ploča s umjetničkim reljefima te raznih skulptura.

Image

Ti umjetnički predmeti izazvali su u Europi pravu senzaciju pod nazivom Beninske bronce, iako su uglavnom od mjedi. Temeljem pretpostavke da ti “primitivni i divlji” ljudi nisu mogli sami izraditi tako lijepe i tehnološki sofisticirane predmete, iznesene su mnogobrojne teorije o njihovu nastanku. Na kraju su ipak zaključili da se radi o potpuno autohtonoj kulturi. Izrađeni tehnikom lijevanja “izgubljenog voska”, ti se odljevi danas smatraju najljepšim svjetskim djelima te vrste.

KRALJEVSTVO BENIN
Kraljevstvo Benin nalazilo se u jugozapadnom dijelu današnje Nigerije, u primorskoj dolini uz rijeku Niger. Unatoč nepogodnim uvjetima za razvoj poljoprivrede i trgovine, ujedinjavanjem mnogobrojnih manjih plemena i sitnih poglavarstava tijekom XIII. i XIV. stoljeća, uzdiglo se u snažno ratničko kraljevstvo, jednu od moćnijih država tadašnje zapadne Afrike.

Beninci su bili izrazito monarhijski usmjereni. Osnova njihova političkog, religijskog i socijalnog života bilo je takozvano božansko kraljevstvo. Kralj je vladao na temelju svog podrijetla od legendarnog osnivača dinastije, a njegova je moć bila mnogostrana i neprikosnovena.

U povijesti Kraljevstva Benin najznačajnije razdoblje vezano je uz XV. i XVI. stoljeće. To takozvano Razdoblje ratničkih kraljeva vrijeme je obilježeno ratovima i pobjedama, velikim osvajanjima, ali i velikim procvatom umjetnosti.

Središnje mjesto u gradu Beninu zauzimala je Kraljeva palača. Unutar njezinih zidina živjeli su i članovi mnogobrojnih obrtničkih cehova koji su nosili počasni naziv “kraljevih vazala”. Mnogi od tih obrtnika proizvodili su umjetničke predmete od različitih materijala. Ljevači bronce i mjedi bili su svakako među cjenjenijima. Glavni im se zadatak sastojao u tome da slave božanskog kralja, Obu, i veličaju njegova djela.
Prvi Europljani koji su istražujući zapadnu Afriku otkrili Kraljevstvo Benin bili su Portugalci. Oni su uspostavili dobru trgovačku suradnju s Benincima, ne miješajući se u njihovu unutarnju politiku. Upravo su ga oni nazvali Benin, dok su domoroci svoju državu i glavni grad zvali Edo.

Kada su primat u trgovini sa zapadnom Afrikom preuzeli Britanci, snažno kraljevstvo poput Benina predstavljalo je smetnju njihovim planovima. Beninci su zaustavili britanske izaslanike u prodoru prema unutrašnjosti kontinenta, izazvavši time odmazdu Engleza.

POVIJEST NA PLOČAMA OD MJEDI

Image
Iako nisu imali vlastito pismo, mnogo znamo o njima upravo preko reljefa na metalnim pločama. Naime, drveni nosači palače bili su od vrha do temelja potpuno prekriveni pravokutnim mjedenim pločama. Na njima su reljefno prikazani ratni pohodi, bitke, ceremonije i druga događanja na dvoru po određenom rasporedu. Neke su prikazivale kralja ili dostojanstvenike u svečanim odorama, a na nekima su prikazane narodne poslovice.

Osim umjetničke vrijednosti, te su ploče dragocjen povijesni izvor informacija o tadašnjim socijalnim odnosima i obredima. Reljefi su složeni tako da se maksimalno iskoriste kontrasti svjetla na metalu. Teško dostižna crvenkasta boja i sjajna površina mjedi primjereni su simbol monarhije.

Na većini ploča kao pozadina se pojavljuje četverolist, a povremeno i križ upisan u kružnicu. Smatra se da oba ova motiva imaju i kozmološko značenje. Brojka četiri ukazuje na četiri kardinalna smjera, četiri dana u tjednu te razvoj dana: jutro, poslijepopodne, večer i noć. U uglovima ploča često se nalaze crteži krokodila, riba i rozeta, povezani s bogom Olokumom i njegovim svakodnevnim silaskom u more. Olokum, vladar mora i svih voda te donositelj zemaljskih bogatstava, bio je omiljeni beninski bog
Image

Portreti kraljeva uglavnom su idealizirani te su izbjegavane individualne karakteristike. Institucija monarhije bila je, naime, mnogo važnija od bilo kojeg kralja pojedinca. Kod prikaza ceremonija, oko vrata pojedinaca uočavaju se bogato nanizani koralji, simbol plemstva i monarhije. Nosili su ga kraljevi i oni koji su od njih dobili posebno dopuštenje.

Čest motiv na pločama ili u obliku malih skulptura bio je leopard. Naime, opasnost i brzina leoparda predstavljali su moćnu metaforu kraljeve moći. Prilikom krunidbene svečanosti kralj je obredno žrtvovao leoparda dokazujući time da je on kralj uređene zemlje, iznad leoparda kao kralja divljine.

U motivu kraljevske trijade, kralja kao središnjeg lika sa svake strane prati jedan pomagač, najčešće svećenik. Pomagači drže kralja za ruku, čime se željelo istaknuti da će osobe koje uživaju kraljevo povjerenje podržati kralja, ali ako treba, i obuzdati.

U palači su se na više mjesta nalazili reljefi i skulpture velikih mjedenih zmija (pitona) koje klize niz tornjeve. Protežući se cijelom duljinom tornja, predstavljale su simboličku vezu između neba i zemlje. Razjapljena usta pitona upozoravala su da se dolaskom u palaču ulazi u drugačiji prostor i vrijeme. Pitoni se najčešće povezuju s Ogiwuom, bogom munja, smrti i brze kazne. Mnogobrojne metalne zmije koje su ukrašavale palaču djelomično su služile i kao gromobrani, jer su u tom dijelu Afrike česte izrazite grmljavine. Udari gromova naglašavali su vezu između kraljeva Benina i opasnih nebeskih pojava.

Nakon britanske ekspedicije i protjerivanja kralja kao da je nestao “božanski” impuls. Proizvodnja brončanih skulptura gotovo je potpuno prestala. Međutim, kada se nakon Drugog svjetskog rata vratio nasljednik protjeranog kralja i započeo s rekonstrukcijom Kraljeve palače i oživljavanjem cehova, pokazalo se da stvaralački impuls nije nestao… Nekoliko nigerijskih suvremenih umjetnika iz pokrajine Edo ubrzo je steklo svjetsku slavu.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

12.09.1953, američki senator John F. Kennedy ozenio je a Jacqueline Bouvier Lee.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Harry Patch
Umro je 2009. g sa 111 g kao posljednji koji je prezivio uzas rovova I svjetskog rata. Njegov citat:

"Bez obzira na uniforme koje smo nosili nosili svi smo bili zrtve."
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Dugo se vjerovalo da je američki kontinent bio nenaseljen sve do prije 11500 godina, kada su azijska i sibirska plemena, slijedeći mamute u lovu, prešla Beringov tjesnac koji je u ledenom dobu postao prohodan.

Prema genetskim analizama današnja indijanska plemena doista predstavljaju izravne potomke azijskih plemena. Međutim, genetske analize pokazuju da su današnji Indijanci potomci i drugih naroda, odnosno da su ta azijska i sibirska plemena, stigavši na sjevernoamerički kontinent, tamo zatekla starije kulture. Ovo je priča o jednoj od njih – Solutrenskoj kulturi sa sjeverozapada Francuske, koja je dala potomke na Novom kontinentu.

Solutrenska kultura

Image

Image
Ova je kultura dobila naziv prema mje­stu Solutré u Francuskoj. Pripada kulturama kasnog paleolitika i smatra se najrazvijenijom kulturom na području tadašnje Europe. Svoj vrhunac dosegla je prije 17000 do 21000 godina. Od okolnih kultura razlikuje se po visokom stupnju te­hnike obrade oruđa, a jedinstveni su po izradi vrhova svojih kopalja u obliku vrbina lista i onih s izbočenom oštricom na jednom kraju. Prvi su shvatili važnost toplinske obrade vrhova kojom su dobivali posebnu čvrstoću te su bez teškoća probijali mamutovu kožu.

Vrhove svojih kopalja kasnije su obrađivali s obje strane tako da su dobivali koplja s dvije oštrice. U to vrijeme ovakva obrada nije zabilježena nigdje drugdje u svijetu – osim na američkom kontinentu kod paleoindijanske kulture Clovis!

U srednjem razdoblju razvoja Solutrenske kulture nalazimo i koštane igle s rupom kakve nalazimo i kod inuitskih plemena koja su do današnjih dana očuvala svoj tradicionalni način života.

Kako azijska plemena nisu poznavala takvu tehniku obrade vrhova, indijanska plemena nisu je mogla naslijediti od njih. Jedino su je eventualno mogla naslijediti od Solutrenske kulture. Dapače, izrada vrhova toliko se podudara da ih se gotovo može zamijeniti! Prvi koji je to primijetio bio je dr. Bruce Bradley, arheolog koji se specijalizirao za oružje i oruđe iz kamenog doba.

Starost američkih kultura

Unatoč ovoj neobičnoj podudarnosti, dugo je postojao otpor prema povezivanju ovih dviju kultura. Naime, zbog nedvojbenog vjerovanja u isključivo azijsko podrijetlo Indijanaca, većina znanstvenika nije niti nalazila za shodno da traži dokaze o postojanju ljudske kulture na američkom kontinentu prije tog vremena. Sva iskapanja prekidana su prije nego bi se uopće doprlo do dubljih slojeva, sve dok Jim Adovasio s koledža Mercyhurst u Pennsylvaniji nije nastavio kopati u slojevima koji su prethodili kulturi Clovis i naišao na bogatstvo nalaza najdalje iz perioda od 16000 godina prije Krista.

Prve naznake ove ideje javljaju se još 1933. g., kad je u New Mexicu pronađeno koplje iz kulture Clovis pokraj mamutskog fosila koji je bio stariji od 11500 godina! Međutim, znanstvena javnost tada još nije bila spremna objasniti ovaj fenomen.

Nalazišta kulture pred-Clovisa najvećim se dijelom nalaze na području Sjeverne Amerike. Najpoznatija su Cactus Hill u Virginiji te Meadowcroft Rockshelter u Pennsylvaniji, na kojem je iskapao i Jim Adovasio. Nalazište u Cactus Hillu značajno je i po tome jer su tamo pronađeni primjerci vrhova kopalja stari 16000 godina, koji predstavljaju kariku između solutrenske izrade i kasnije izrade u kulturi Clovis, zaključio je Bruce Bradly.

U Južnoj Americi je istraživao Tom Dillehay sa Sveučilišta Kentucky i utvrdio da je nalazište Monte Verde u Čileu bilo naseljeno prije 12500 godina, što je mnogo prije azijskog naseljavanja.

Kultura Clovis

Image

Kultura Clovis javlja se dolaskom prvih azijskih plemena 9500 godina prije Krista i usvaja znanja kultura koje su prije njih naselile američki kontinent. Jedno od tih zna­nja je i izrada vrhova kopalja vrlo naprednom tehnologijom koja vuče svoje porijeklo s područja današnje Francuske. Kultura Clovis obuhvaćala je područja današnjeg SAD-a, sjevernog Meksika i juga Kanade, a iz nje su se razvila indijanska plemena Sjeverne Amerike.

Još jedna značajka jasno pove­zuje Solutrensku kulturu i kulturu Clovis, a to su pronađena skrovišta s kolekcijama vrhunski izrađenih vrhova kopalja koji su često bojani crvenom zemljanom bojom, što je jedinstveno za te dvije kulture, iako značenje nije sasvim razjašnjeno.

Sve su to pokazatelji koji su ne­izravno upućivali na potpuno drugačiju povijest od one koja je dugo bila općeprihvaćena. Te su nove spoznaje ugrozile ugled etabliranih arheologa te uzdrmale modernu indijansku zaje­dnicu koja ih također nije lako prihvatila. Tom Dillehay i Jim Adovasio dugo su optuživani za podmetanje rezultata ili barem za neprofesionalnost, sve dok se nisu pojavili novi dokazi iz područja genetike za koje je zaslužan Douglas C. Wallace, voditelj Centra za molekularnu i mitohondrijsku medicinu i genetiku sa Sveučilišta u Kaliforniji.

Posljednja genetska istraživanja na indijanskom plemenu Ichigua s područja Sjeverne Amerike pokazala su izravnu vezu s tipično europskim genotipom i to upravo iz vremena Solutrenske kulture. Dapače, pokazala su povezanost s nizom kultura koje su u valovima od prije 30000 do prije 15000 godina stizale na američki kontinent, a Solutrenska je samo jedna od njih!

Sharon Begley i Andrew Murr proučavali su sačuvane lubanje paleoindijanskih plemena te naišli na sasvim različite rase koje su živjele jedna tik do druge.

=>
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

=>
Put preko Atlantika?

Kako je jedna europska paleolitska kultura mogla izvršiti utjecaj na američke kulture, kad, koliko je poznato, nijedna razvijena antička civilizacija nije uspjela prijeći Atlantik?

Znanstvenici su ponudili sljedeće objašnjenje ovog fenomena: razdoblje procvata Solutrenske kulture vrijeme je vrhunca ledenog doba. U to vrijeme snijeg je potiskivao plemena u nizine te je područje lova postajalo sve uže. Većina životinja izbjegla je u potrazi za hranom. Istovremeno se polarna ledena kapa spustila skroz preko sjevernog Atlantika, a razina svjetskih mora bila je mnogo niža jer se velik dio vode pre­tvorio u led. Istraživanja su pokazala da su se plemena okretala ribo­lovu tek pred prijetnjom izrazite nestašice hrane, jer je to način života koji je riskantan i zahtijeva vezivanje uz određeno mjesto boravka. Suočeni s prijetnjom izumiranja, dio pripadnika Solutrenske kulture otiskuje se na ledeni i nepoznati Atlantik.

Njihova tehnologija i oruđa omogućavali su izradu malih otvorenih čamaca. Vrhunska tehnologija izrade kopalja omogućila im je da ih prenamijene u harpune. Izum igle omogućio je izradu nepropusne odjeće. Ujedno su to sve karakteristike koje dijele s Inuitima koji i danas žive ovim načinom života te uspijevaju prelaziti velike morske udaljenosti.

U malim, drvenim čamcima, s po tek nekoliko ljudi, otiskivali su se u valovima kroz duža vremenska razdoblja, prateći liniju leda na sjevernom Atlantiku. Nakon ribarenja iskrcavali bi se na najbližu santu leda. Čamac se mogao okrenuti i pretvoriti u sklonište od polarnih vjetrova te čestih oluja. Nakon nekoliko mjeseci putovanja, malen dio preživjelih iskrcao bi se na sjeveroistočnoj američkoj obali i otuda bi krenuli u osvajanje čitavog kontinenta.

Uz njihov dolazak i uporabu novog oruđa koje su donijeli vezuje se naglo istrebljenje velikih sisavaca koje su tamo zatekli, npr. mamuta, velikog ljenivca, velikog crnog medvjeda, itd. Pretpostavljenu rekonstrukciju njihova putovanja postavio je Dennis Stanford sa Smithsonian Institution, proučavajući slične pothvate kod današnjih Inuita koji svoj način života nisu mijenjali već tisućljećima.

Osporiti čovjeku da je sposoban stvoriti vlastiti put preko prepreka koje neminovno mora prekoračiti, kao što je Solutrenima dugo osporavan takav pothvat, značilo bi osporiti hrabrost, izdržljivost i inovativnost i samom čovjeku.

Atlantida

Image

Moguće objašnjenje veze između američkih i europskih paleolitskih kultura mogla bi biti i legendarna Atlantida. Mitovi i legende naroda s obje obale Atlantika prepuni su priča o moćnoj civilizaciji na kontinentu između Europe i Amerike. Taj kontinent je tijekom niza kataklizmi nestao pod morem. Predaje govore o stotinama tisuća godina koje su protekle od prve kataklizme do potonuća posljednjeg ostatka Atlantide koji Platon spominje u svom Timeju i Kritiji. Ako je Atlantida postojala, onda bi veza između američkih i europskih kultura moglo biti zajedničko porijeklo onih koji su pred kataklizmama bježali na zapad u Ameriku, odnosno na istok u Europu.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Danas slavimo Međunarodni dan pismenosti (International Literacy Day), čiji je cilj svake godine podsjetiti međunarodnu zajednicu na status pismenosti i obrazovanja odraslih na globalnoj razini. Ideja o obilježavanju Međunarodnog dana pismenosti pojavila se u rujnu 1965. godine u Teheranu, na Svjetskoj konferenciji ministara obrazovanja, o temi iskorjenjivanja nepismenosti. Na konferenciji je predstavljena inicijativa za proglašavanjem jednog dana u godini Međunarodnim danom pismenosti, kako bi se na taj dan slavilo, ali i upozoravalo na važnost pismenosti na međunarodnoj razini. Kao dan obilježavanja odabran je 8. rujna, a UNESCO je s obilježavanjem Međunarodnog dana pismenosti počeo već sljedeće, 1966. godine.

Image

Pismenost se danas smatra temeljnim ljudskim pravom, implicitno sadržanom u pravu na obrazovanje. Ono je prepoznato kao pravo u nizu međunarodnih konvencija te uključeno u tekstove ključnih međunarodnih deklaracija. Općom deklaracijom o ljudskim pravima iz 1948. godine priznato je pravo na obrazovanje, a time i pravo na pismenost. Dvije su, međutim, deklaracije otišle još dalje tako je u Deklaraciji iz Persepolisa (1975.) rečeno: Pismenost nije sama sebi svrha. Ona je temeljno ljudsko pravo, a Hamburška deklaracija (1997.) naglašava kako je pismenost, koja u širem smislu obuhvaća znanje i vještine koje su potrebne svima u svijetu brzih promjena, osnovno (...) ljudsko pravo.

Pismenost je prepoznata ne samo kao pravo po sebi, nego i kao mehanizam za ostvarivanje drugih ljudskih prava. No ona sa sobom nosi i brojne druge prednosti: donosi korist pojedincu, utječući na njegovo samopouzdanje, osnažujući ga za individualnu i kolektivnu akciju, oslobađajući njegovu kreativnost i osposobljavajući ga za kritičku refleksiju stvarnosti. Također, političke i kulturne koristi te koristi u područjima poput obrazovanja, očuvanja zdravlja, reprodukcije i ravnopravnosti spolova vezane su za podizanje razine pismenosti, a određena je i veza između pismenosti i ekonomskog rasta.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Faisal I. postao je poznat po svojoj ulozi u Arapskom ustanku, zajedno sa slavnim Lawrenceom od Arabije. Nakratko je bio kralj Sirije, no Francuzi su ga istjerali iz te zemlje. Ipak, Britanci su prepoznali u njemu dobrog kandidata za kralja Iraka i postavili su ga na to mjesto već sljedeće godine.

Dana 8. rujna 1933. godine umro je prvi kralj Iraka – Faisal I. – pripadnik znamenite dinastije Hašemita. Ta je dinastija vukla podrijetlo od samog Muhameda, osnivača islama, i to preko njegove kćeri Fatime. Hašemiti su stoljećima držali važan položaj šerifa Meke, što im je davalo značajnu ulogu u islamskom svijetu

Image

Faisal I. bio je sin moćnog Huseina ibn Alija – šerifa i emira Meke, koji se nakon pada Osmanskog Carstva proglasio čak i kalifom islama (vrhovnim vjerskim vođom svih muslimana), a prethodno i kraljem Hedžasa u Arabiji.

Faisal je osobito poznat po svojoj ulozi u Arapskom ustanku, zajedno sa slavnim Lawrenceom od Arabije (T. E. Lawrence). Naime, Faisal je surađivao s Britancima tijekom Prvog svjetskog rata, boreći se protiv osmanske vlasti. Podsjetimo, Osmansko je Carstvo tada vladalo nad gotovo čitavim područjem današnjeg Bliskog istoka, uključujući Siriju, Palestinu, Irak i veliki dio Arapskog poluotoka
Midas - Nativno Internet oglašavanje
Prvim kraljem Iraka postao je Faisal I. 1921. godine, no zanimljivo je da mu to nije bila prva kraljevska titula. Naime, nakratko je godinu dana ranije bio kralj Sirije, no Francuzi su ga istjerali iz te zemlje nad kojom su dobili mandat (vrsta polukolonijalne vlasti). Tako je Faisal I. bio kralj Sirije tijekom samo 4 i pol mjeseca, a zatim je otišao u egzil. Ipak, Britanci su prepoznali u njemu dobrog kandidata za kralja Iraka i postavili su ga na to mjesto već sljedeće godine.

Konačno se skrasivši u Iraku, Faisal je imao prijestolnicu u Bagdadu. Zanimljivo je da je istodobno njegov stariji brat Alija vladao kao kralj u Hedžasu (sa sjedištem u Meki), a drugi brat – Abdulah – bio je emir u Transjordaniji (kasnije je postao kralj Jordana). Tako su tri brata iz dinastije Hašemita bili kraljevi u tri različite drža

Kralj Faisal umro je u sumnjivim okolnostima u švicarskom gradu Bernu, kamo je otišao na liječnički pregled. Liječnici su izjavili da je bio dobrog zdravlja, pa je njegova smrt u dobi od samo 48 godina bila iznenađujuća. Postoji teorija da je otrovan.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Datum 29. rujna 1850. važan je za povijest telekomunikacija u Hrvatskoj jer je toga dana službeno otvoren telegrafski ured u Zagrebu, čime je uspostavljena prva telekomunikacijska veza Hrvatske s ostatkom svijeta. Električni telegraf bio je uređaj razvijen u prvoj polovici 19. stoljeća kao prvo daljinsko električno sredstvo komunikacije. Prije toga postojali su samo optički telegrafi, koji su zapravo predstavljali niz međusobno vidljivih osmatračnica na kojima su mehaničkim putem prikazivani signali, a službenici koji su ih ugledali zatim su ih proslijeđivali dalje, i tako sa stanice na stanicu. Električni telegrafi bili su znatno sofisticiraniji uređaji, koji su koristili žicu i prenosili poruke mijenjanjem električnog napona na njoj. Za komunikaciju je usvojen poznati Morseov kod.
Postavljanje telegrafske žice koja je vodila do Zagreba započelo je još na početku 1850. godine. Zagreb je žicom spojen na Zidani Most u današnjoj Sloveniji (tada u Štajerskoj). Telegrafska je žica dovedena sve do Banskih dvora na gornjogradskom Markovu trgu. Banski namjesnik Lentulaj obavijestio je bana Jelačića o funkcioniranju telegrafa riječima “Telegraf je u redu.”, koje su Morseovim kodom poslane iz Zagreba u Beč. Ban je iz Beča uzvratio kratkom porukom: “S radostju sam primio vašu viest.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

12. septembra 1831. godine u Sarajevu svebosanski sabor je izabrao Huseina kapetana Gradaščevića za bosanskog vezira.
Prisutni su položili zakletvu da će biti odani Gradaščeviću i objavili da, uprkos potencijalnoj propasti i smrti, neće biti odustajanja.
U tom trenutku Gradaščević nije bio samo vrhovni zapovjednik, nego i glavna civilna vlast u Bosni. Osnovao je sud, i nakon što se udomaćio u Sarajevu, preselio je centralnu vlast Bosne u Travnik, napravivši od njega de facto glavni grad pobunjene Bosne.
U Travniku je osnovao Divan, bosanski kongres, koji je zajedno sa njim tvorio bosansku vladu.
Stekao je reputaciju heroja i snažnog, hrabrog i odlučnog vladara. Jedna anegdota koja to ilustrira je da je Husein-kapetanov novodni odgovor na pitanje da li se boji rata sa Osmanlijskim carstvom bio "Boga se bojim malo," odgovorio je, "Sultana nimalo, a Vezira - ko dorata svoga."

Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Riječ Sarajevo je turskog porijekla i složenica je od riječi “Saray” što znači dvor, utvrda i “Ovasi” – polje. Doslovno, Sarajevo bi bilo “Polje oko dvora”. Međutim, na tlu današnjeg Sarajeva postojao je grad i ranije – Vrhbosna, koja se prvi put spominje u povelji kralja Bele IV još daleke 1244. godine, dakle 218. godina prije Isa- begovog “osvajanja” Vrhbosne. U navedenoj povelji spominje se Crkva sv. Petra, koja je navodno sagrađena još 1238. godine. Dakle, ako ćemo govoriti o legitimnosti osnivanja današnjeg grada Sarajeva, onda ona počinje mnogo ranije, 218, pa čak možemo reči i 224 godine ranije.
Da stvar bude još zanimljivija, po nekim historičarima, na području Vrhbosne postojala je biskupija još daleke 1089. godine, prema kojem je Vrhbosanska biskupija najstarija biskupija u južnoslavenskim zemljama (starija npr. od Zagrebačke koja potiče tek iz 1094 godine). .
Bosanska biskupija
Ljetopis popa Dukljanina (iz 12. st.), koji je naš najstariji ljetopis uopće, spominje Bosansku biskupiju već u 9. st. Bula pape Aleksandra II., iz godine 1067. god., nabraja i Bosnu među područne biskupije Barske metropolije. Međutim, ni jedna ni druga tvrdnja nisu vjerodostojne. Povrh toga, spomenuta bula samo je prijepis kasnije bule protupape Klementa III. (Wibert Ravenski) iz god. 1089. god. s promijenjenom godinom izdavanja i imenom izdavača. Wibertova je bula, doduše, autentična, ali bez pravne snage, djelo protupape, pa je zato u Baru i krivotvorena. Bosanska biskupija u to vrijeme doista i postoji i Bosna prolazno pripada Dukljanskom kraljevstvu. U njemu kraljuje Bodin, koji je i isposlovao tu bulu od Klementa III. Međutim, ostaje pitanje da li je Bosanska biskupija 1089. god. i osnovana ili je već prije toga vremena postojala, na što nam sama bula ne daje odgovora. Drugi dokument, „Provinciale vetusa“ (iz 1188.), zapravo zbirka popisa raznih crkvenih pokrajina i njihovih biskupija iz raznih vremena, spominje Bosnu na dva mjesta: jedanput u Splitskoj i drugi put u Dubrovačkoj metropoliji. Pomnom analizom spomenutog dokumenta izlazi da prvi spomen Bosanske biskupije pada između 1060. i 1075. god.
Od svog početka Bosanska biskupija pripada Splitskoj metropoliji. Kasnije, barski ju je metropolit nastojao podložiti sebi, a zatim u 12. st., i dubrovački. Poslije se pojavljuje još jedan pretendent, kaločki metropolit koji želi svoju vlast protegnuti na Bosnu uz pomoć države. Kako u isto vrijeme već pokoji Ugrin zasjeda na nadbiskupsku stolicu u Splitu, tako i ugarsko-hrvatski kraljevi sve jače podižu svoje pravo na Bosnu kao vazalnu banovinu. Razumljivo je da u narodu do danas spominjani Kulin ban želi u crkvenom pogledu Bosnu odvojiti od Splita i, još više, zapriječiti kaločkom nadbiskupu ostvarenje njegovih namjera. Kulin ban, prijatelj Dubrovnika, nalazi izlaz iz opasnosti u tome da Bosansku biskupiju učini sufraganskom Dubrovačkoj metropoliji. To on i postizava, kako izgleda, putem papinskog legata Tebalda koji je bio poslan „u Dalmaciju i čitavu Slavoniju“ pa tako i u Bosnu (1180.).
Malo kasnije javlja se Bosna u papinskim i domaćim crkvenim dokumentima kao sufraganska biskupija Dubrovačke metropolije. Na poziv gospodara zemlje, dubrovački nadbiskup Bernard posvećuje jednu crkvu u Zahumlju i dvije u Bosni, po svoj prilici onu sv. Kuzme i Damjana u Milama spomenutu i u darovnici iz god. 1244. i onu sv. Jurja u Podbrežju kod Zenice koja je otkrivena god. 1964. s Kulinovim natpisom. Bosanski biskupi rede se tada u Dubrovniku, o čemu je sačuvan originalni dokument iz 1195. god.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Hattie McDaniel u znamenitom filmu Prohujalo s vihorom glumila je lik Mammy, kućne pomoćnice Scarlett O’Hare.

Dana 29. veljače 1940. godine dobila je nagradu Oscar prva Afroamerikanka u povijesti – Hattie McDaniel – i to za najbolju sporednu žensku ulogu u filmu Prohujalo s vihorom (engl. Gone with the Wind). Ona je u tom filmu glumila lik Mammy, kućnu pomoćnicu Scarlett O’Hare. Inače, taj film iz 1939. godine bio je jedan od prvih velikih filmova snimljenih u boji (Technicolor) i dobio je ukupno 10 Oscara (između ostalog za najbolju glumicu Vivian Leigh, za najboljeg redatelja i za najbolji film).
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Današnja država Pakistan nastala je 1947. godine. Prije toga bila je dijelom Britanske Indije. Nakon što pokret otpora protiv britanske kolonijalne vlasti urodio plodom, većinsko muslimansko stanovništvo Britanske Indije dobilo je državu Pakistan, a većinsko hinduističko stanovništvo Indiju. I nakon osamostaljenja nastavljenje su borbe oko podjele između Indije i Pakistana. Tada se država sastojala od zapadnog i istočnog dijela koji su bili teritorijalno razdvojeni. Od zapadnog Pakistana nastao je današnji Pakistan, a od istočnog današnji Bangladeš (1971.).

Na području današnjeg Pakistana razvila se jedna od najstarijih svjetskih civilizacija. Danas je nazivamo Indskom civilizacijom, čije pismo još nije dešifrirano. Najpoznatiji lokaliteti su Harappa i Mohendžo Daro. Ova je civilizacija nastala sredinom trećeg tisućljeća pr. Kr., a nestala je oko 1800. pr. Kr. iz nepoznatih razloga.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Image


Prvi u nizu seljačkih ustanaka

Europske zemlje bile su zahvaćene valom seljačkih ustanaka u 16. stoljeću. Jedan od prvih u nizu bio je i ustanak Györgyja Dózse. György Dózsa, bio je pripadnik sitnog erdeljskog plemstva, koji je u povijesti ostao zapamćen kao vođa seljačkog ustanka koji je izbio 1514. godine, a u kojem je procjenjuje se sudjelovalo 100 000 ustanika. Smrtna kazna na koju je osuđen György Dózsa ulazi u jedan najstrašnijih načina pogubljenja ikada zabilježenih u povijesnim analima.

Plemstvo svjesno izabralo slabića za novog kralja

Nakon smrti ugarsko-hrvatskog kralja Matijaša Korvina prijestolje je preuzeo pod “blagoslovom” plemstva češki vladar Vladislav II., krajem 15. st. stoljeća. Plemstvo je bilo upoznato s njegovom nesposobnošću i zbog toga je izabran za novog vladara jer se s njim dalo lako manipulirati. Tako su u vrijeme Vladislava II. vlast preuzeli veleposjednici, a ne kralj. Uspjeli su ukinuti Matijaševe reforme, kao i državnu vojsku u namjeri da, kroz to, dodatno povećaju svoje bogatstvo. U takvom kompleksnom trenutku na povijesnu scenu istupa György Dózsa. Za razliku od većine plemstva on je bio svjestan opasnosti koja je Ugarsko-Hrvatskom Kraljevstvu prijetila od Osmanlija. Dakle, zemlja je u tom trenutku bila “debelo” u problemima, i u unutrašnjoj i vanjskoj politici.

Stvaranje dobrovoljne križarske vojske

Sve je počelo s posjetom mađarskog kancelara Tamása Bakóczija papi Lavu X., koji mu je dao dozvolu za organiziranje snaga i pokretanje akcije protiv Osmanlija. To se zbilo 1514. godine, a Györgyju Dózsi je tada dopala uloga organiziranja obrambene vojske sastavljene od dobrovoljaca, najvećim dijelom seljaka, ali i u manjoj mjeri i nekih drugih nižih slojeva društva. Sposobni Dózsa je u samo nekoliko tjedana okupio vojsku od oko 40 000 ljudi, a za koju je potom organizirao vojnu poduku. Kako je vrijeme prolazilo, a dobrovoljačka vojska nije dobila nikakvu pomoć za svoje preživljavanje svi su okupljeni bili nezadovoljni situacijom. “Kap koja je prelila čašu” je bio poziv od strane velikaša da se izvole vratiti svojim kućama i odraditi posao vezan uz žetvu. Budući da su taj prijedlog pobunjenici kolektivno odbili plemstvo je počelo maltretirati njihove obitelji.

Seljačka revolucija

Nezadovoljstvo ovih dobrovoljnih križara postalo je očito tijekom marša preko Velike ugarske ravnice, kada je došlo do seljačkog ustanka protiv veleposjednika. Ustanak je dobio šire razmjere kada su građani podržali seljake, nakon čega se pobuna nezaustavljivo širila. Broj ustanika se povećao na njih približno 100 000. U tom je ustanku, kažu, spaljeno stotne kurija i dvoraca, a velik broj plemića je nabijen na kolac, razapet na križ i ubijen drugim metodama. Pobunjenici su bili uglavnom okrutni prema isto tako okrutnom plemstvu, koje ih je navelo da se umjesto protiv Osmanlija okrenu protiv svojih vlastodržaca. Seljaci su na takav nemar i maltretiranja odgovorili zauzimanjem utvrde i grada Csanáda (Cenad). Tijekom ljeta Dózsa je s pobunjenicima zauzeo još nekoliko utvrda Arad, Lippu (danas Lipova) i Világos (danas Şiria), gdje se seljačka vojska opskrbila topovima i obućila u svojim redovima topnike. No, općenito loše naoružanje seljačke vojske rezultiralo je gušenjem ustanka jer nisu bili spremni za ratovanje protiv plemićke konjice i vojnika koji su bili angažirani protiv njih.

Stravična smrt Dózse i desetaka tisuća pobunjenika

Dózsina pobunjenička vojska je poražena kod Temišvara od vojske Ivana Zapolje, nakon čega je i sam Dózsa zarobljen i osuđen na smrt. Ta osuda na smrt usporediva je donekle sa smrću kasnijeg vođe seljačke bune u Hrvatskoj i njegovim krunjenjem užarenom krunom, no bila je znatno strašnija od njegove. Za Dózsu je pripremljeno vruće željezno prijestolje, kao i užarena željezna kruna i žezlo. Kao da to krvnicima nije bilo to dovoljno, doveli su do njega skupinu od devet izgladnjelih pobunjenika. Neposredno prije toga su mu krvnici ubili mlađeg brata, Gergelyja, koji je u to vrijeme bio dijete, tako što su ga sasjekli na tri dijela. Potom su Dózsi užarenim klještima razderali meso i naredili dovedenim pobunjenicima da ga živog jedu. Trojica pobunjenika koji su to kategorički odbili su odmah ubijena. Ostali su pristali jesti meso svog vođe i kažu da su ga pri tome cijelog pojeli. Nakon toga su pušteni na slobodu. Pobuna je ugušena na jeziv način, a uz to je završila je sa strahovitim mučenjem ustanika. Računa se da je pogubljeno 70 posto ustanika, premda je ta brojka, čini se, malo preuveličana jer je plemstvo zasigurno bilo dovoljno racionalno da ne pobije svu radnu snagu, tako da je ranije navedeni postotak manji od onoga kojega navode suvremeni povjesničari.

Plemstvo otvorilo vrata Osmanlijama

Sva ova turbulentna i stravična zbivanja doprinijela su osmanskoj invaziji 1526. godine jer Mađari nisu bili dovoljno ujedinjeni. Potom su doneseni novi zakoni koji su rezultirali tzv. Tripartitumom, koji je uvelike povećao prava sitnog plemstva dok je seljaštvo došlo u potpuno obespravljen položaj. Unatoč tome što je Dózsa bio nereligiozan, prihvaćen je kao kršćanski mučenik zbog svoje popularnosti među pukom, i mučeništva kojem je bio izložen. Uspostava velikaške vladavine u Ugarsko-Hrvatskom Kraljevstvu imala je za posljedicu potpuni obrambeni slom u presudnom trenutku.

Završit ćemo jednom narodnom izrekom: “Slogom rastu male stvari, a nesloga sve pokvari”. Upravo si je erdeljsko plemstvo svojim postupcima napravilo “medvjeđu uslugu”, osiguravši Osmanlijama slobodan prodor u njihovu zemlju.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Princ Sado rođen 1735 god u Koreji. Oženjen je sa devet godina. Otac ga nije volio od prvog dana. Sa 17 godina obolio je od ospica. Tada je potpuno poludio. Otac ga je toliko mrzio da bi poslije svakog razgovara sa njim ispirao usta, uši, mijenjao odjeću. Duševna bolest počela je noćnim morama da bi slijedilo seksualno i fizičko nasilje. Ocu je dodijao njegov teror da bi ga na kraju zakovao u sanduk sa rižom u kome je umro nakon 9 dan
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

Dogadjaji koji su doveli do Hajmarketa su poceli dosta ranije. 1865 zapravo nije stvarno postojao radnicki pokret. o kome bi se moglo govoriti. Radnici su, od kojih su mnogi bili imigranti, osjecali potrebu da naprave pokret, dijelom zato sto su poslodavci namjeravali da zamrznu plate, da ih odrze na istom nivou, tako da bi bilo koji porast plata predstavljao gubitak u profitima, i da ne dopuste skracenje radnog dana. Tako da su ljudi organizovali radnicki pokret, i kada su to uradili 1877, oni su se suocili sa strahovitim nasiljem. Oko 30 ljudi je ubijeno u Cikagu od strane cikaske policije. I to je gurnulo grad niz put tenzije i borbi, koje su direktno vodile do Hajmarketa.

Hiljade radnika sa svojim porodicama je tog prvog maja koracalo ulicama Cikaga. Bila je subota. Svi su napustili posao, zato sto su u to vrijeme ljudi morali da rade subotom. Radili su po deset i dvanaest sati dnevno. Vecina tih ljudi su bili imigranti, i oni su protestovali kao radnici imigranti, ali i kao ljudi koji su bili drzavljani SAD i koji su zeljeli da budu drzavljani SAD. To su bili imigranti uglavnom iz Njemacke, iz Bohemije, (Ceska Republika i Slovacka) iz Francuske, raznih dijelova Evrope, i to je bio grad u kome su radili u uzasno velikim fabrikama i posto su uvidjeli da se nalaze u godinama depresije zeljeli su da skrate radni dan. Bio je to period kada su Sjedinjene Drzave jos uvijek zivjele sa sjecanjem na Gradjanski rat. Mnogi ljudi su se borili u Gradjanskom ratu. I pitanje je bilo da li ce Afro-Amerikanci, koji su bili slobodni ljudi, imati svoja prava i da li ce sada drugi ljudi, koji su bili takozvana slobodna radna snaga, takodje dobiti svoju slobodu.

Bio je to takodje period kada je Americki industrijski kapitalizam bio u usponu. Najvece korporacije u Americi su tada nastale, a ljudi u Sjedinjenim Drzavama su ipak mislili da su to lose organizacije, da mogu biti zaustavljene, da ce nekako moci da naprave ekonomiju kojom ce upravljati lokalno stanovnistvo, kojom ce upravljati sami radnici. Poslodavci i zakonodavna tijela su odlucili da su protiv zakona o osmocasovnom radnom vremenu. Ilinois je bio prva drzava koja je donijela takav zakon, i poslodavci su jednostavno odbili da mu se povinuju. Tako da je to cinilo pozadinu onoga sto je govorio radnicki pokret -- moramo da se okupimo oko zajednicke stvari i da prislimo poslodavce da ustuknu. I u stvari, tokom citavog proljeca 1886, poslodavci su pravili ustupke i prihvatali su realnost da su im potrebni ti radnici, i ako bi se vratili da rade osam sati dnevno, primili bi ih. Tako, dok se Prvi maj desavao po prvi put 1886, izgledalo je da ce sve proteci mirno. Poslodavci su cinili ustupke, ali iza zavjese ljudi su se pripremali za najgore.

Dnevna stampa je bila univerzalno neprijateljski i anti-imigrantski nastrojena prema strajku, kao i prema bilo kojem vidu direktne akcije.

Na taj nacin, oni su se suprotstavljali osmo-casovnom radnom danu i bili su odlucni u tome da identifikuju radikale u pokretu i to s namjerom da na neki nacin obmanu pokret, tako sto ce reci da ga predvode revolucionari, iako se u stvari radilo o nastojanjima sirokih masa. I tako, radnici su morali da naprave sopstvenu stampu. U to vrijeme su stampane dneve novine u Njemackoj, Die Arbeiterzeitung (Radnicke novine), koje su dosezale do 20.000 ljudi. Tako da su radnici morali da kreiraju alternativne medije. Tada, naravno, kada je krenulo sa nasiljem, mediji su bili stvarno odgovorni za oblikovanje javnog misljenja u odnosu na sva desavanja koja su uslijedila.

Americki radnici su se suprostavili kapitalistickom ugnjetavanju.

Trazili su osmocasovno radno vrijeme. ( 8 sati rada, 8 odmora i 8 kulturnog uzdizanja). Ovaj zahtjev trebalo je da se ispuni do 01.maja 1886.godine, medjutim do njegovog ispunjenja nije doslo.

Radnici su izasli na ulice 01. maja. Centar ovih zbivanje bio je Cikago, gdje je u strajku, vec jebilo oko 50000 radnika, a pridruzilo im se jos 30000. Doslo je do zastoja veceg dijela cikaske proizvodnje.

U gradu je zavladao strah od sukoba i nasilja, kojih nije bilo u subotu i nedelju 01. i 02. maja.

U toku su bili strajkovi u fabrici "McCormick Harvester", koju su zvali "Radionica Smrti" (Reaper Works). Oni su proizvodili poljoprivredne alatke. Bilo je strajkbrehera. U toku je bio lokaut (prekid rada i zatvaranje radnih prostorija od strane poslodavaca, povodom spora sa radnicima, na osnovu koga poslodavac nastoji da sa radnicima postigne saglasnost ili da se odupre njihovim zahtjevima). Njihovi radnici su protestovali zbog lokauta. Doslo je do tuce. Cikaska policija je izvrsila intervenciju ogromnih razmjera, i nekoliko radnika je ubijeno, nekoliko nenaoruzanih radnika, tako da su anarhisti u Cikagu, kojii su bili veoma aktivni i veoma dobro organizovani u Cikagu, predvodili su ih Albert i Lusi Parsons, odlucili djelovati. On je vodio stampariju koja je podrzavala tadasnji pokret za oslobadjanje crnaca (Black Freedom Movement), i ostao je bez svih svojih bivsih prijatelja. Lusi je bila zena koja je odrasla u ropstvu i koja je postala slobodna licnost. Vjencali su se u Teksasu i morali su da pobjegnu odatle, jer su se borili za crnacka prava nakon Rekonstrukcije (reorganizacija i ponovni prijem odcjepljenih drzava u Uniju nakon Americkog gradjanskog rata), a jos su morali i da izbjegavaju Kju Kluks Klan.

August Spajs je bio iz njemackih suma. Odrastao je u porodici sa relativno privilegovanim porijeklom, i on je, takodje, dosao u Ameriku, i ono sto je tamo vidio zapravo ga je radikalizovalo, kao slusanje govora ljudi koji su govorili o zlim stranama kapitalizma, koje su iskusili. Obojica su bili prilicno nezavisni ljudi, trgovci na malo. Parsons je bio stampar. Spajs je bio tapetar, i pored toga oni su se poistovjetili sa ciljevima masa imigranata u gradu Cikagu.
Kada su culi za ubistva radnika koje je pocinila policija, oni su sazvali miting za narednu noc, 4. maja na trgu Hajmarket, na kome su se radnici uvijek okupljali povodom politickih desavanja, i zeljeli su da to bude miran skup. Sve do tada u strajkovima za osmocasovno radno vrijeme je bilo mirovnog karaktera, i, svakako, miting je bio miran. Izgledalo je da su demonstracije sa samo 3.000 bile potpuni promasaj. Bio je prisutan gradonacelnik Karter Harison koji je rekao: "Ne cujem da se spominje bilo kakvo bacanje bombi. Ne cujem bilo kakve prijetnje." . Albert Parsons cak nije ni namjeravao da bude tamo, on cak nije ni ocekivao da ce biti nekih problema, pa je poveo Lusi i svoje dvoje dece, Alberta mladjeg i Lulu, i kasnije, tokom odbrane, oni su rekli: "Pa, kako moze covjek da zagovara nasilje kada se oko njega nalaze nevini ljudi?" I tako, miting se postepeno osipao. Bilo je oko 10:30 uvece. Pocela je da pada kisa. Albert i Lusi su napustili miting da bi se ogrijali u obliznjem salunu. Gradonacelnik je otisao da posjeti obliznju policijsku stanicu da obavijesti kapetana Dzona Bonfilda, o stanju, ali ovaj, po jednom opisu, notorni kavgadzija, nije slusao gradonacelnikove rijeci. Poslije nekoliko minuta poveo je 125 rezervnih policajaca, i bas dok se osipao miting, velike policijske snage su umarsirale na trg na kom je odrzavan miting.

Kapetan policije je zapravo prekrsio gradonacelnikova naredjenja, koji je rekao:

"Miting je miran. Nema potrebe razbijati ga. " Kapetan policije je postupio na svoju ruku, umarsirao pravo na njih i rekao:

"Morate da se razidjete", a govornik, Samuel Fielden je uzvratio:

"Ali mi smo mirni". A on je rekao:

"Morate da se razidjete u svakom slucaju." I dok je govornik silazio sa kola, neko je bacio bombu koja je pala medju policijske redove ubila 7 i ranila 67 policajaca. Vjeruje se da je u pitanju policijski agent, provokator. Tada je policija pocela pucati po demonstrantima. Ranila je desetine demonstranata od kojih je 11 kasnije umrlo. Medju ranjenima je bio i Fielden. Pogodjen je u koljeno dok je napustao podrucje. Uslijedilo je hapsenje stotina muskaraca i zena osumnjicenih da su anarhisti, socijalisti ili komunisti; saopstenja da je otkrivena zavjera i da su pronadjeni dinamit, bombe i paklena masina.

To je aktiviralo histeriju. Nista poput ovoga se nije ranije desilo u istoriji mirnodopske Amerike. Bilo je strahovitih gubitaka zivota na bojnim poljima, ali usred grada, bilo je mnogo nereda, mnogo demonstracija, mnogi civili su nastradali, ali nikada bilo ko iz policije, tako da je to bio sokantan dogadjaj. Za napad bombom optuzeno je 8 ucesnika protesta : August Spies, Albert Parsons, Adolf Fiser, George Engel, Louis Ling, Michael Schwabb, Samuel Fielden i Oscar Neebe. . Poznati biznismeni i ugledni profesionalci i istaknuto svestenstvo oznacavalo je optuzene skupa kao anarhiste, a bombaski napad kao najvecu uvredu u americkoj istoriji. Ubistvo sest radnika 3. maja je zaboravljeno.

Parsons je nestao preko noci i policija ga je trazila po cijeloj drzavi, a njegov nestanak je tumacen kao priznanje krivice. On je napustio Chicago ponocnim vozom i otisao u Genevu, u Ilinoisu gdje je bio kod Williama Holmesa. Parsons je kasnije pobjegao policiji tako sto je otputovao u Waukeshu u Wiscosinu gdje je bio kod porodice Hoan. Otac u ovoj porodici je bio simpatizer onoga za sta se Parsons zalagao.

Ostao je u Wiscosinu do prvog dana sudjenja, 21. juna 1886. Predao se tako sto je dramaticno i nenadano usao u sudnicu i zahtijevao da mu se sudi jednako kao i ostalim optuzenima.

Sudnica je bila puna, optuzba je izlagala slucaj, prigovori su odbaceni hrapavim glasom sudije Dzozefa Dzerija, a crtac, koji je sjedio blizu advokata optuzenih, pomislio je da ne bi volio da mu sudi takav "rezeci" sudija. U uvodnicima je jasno saopstavano da samo neprijatelj naroda moze da pokusa te ljude spasiti vjesala. Samo tri advokata pristaju da se prihvate odbrane anarhista. Jedan od njih je Vilijem Blek, unionisticki kapetan tokom Gradjanskog rata, takoreci prvoborac, poznat kao borac, visok, crn i zgodan, sa istaknutim vilicama i kratkom bradom.

Na drugoj strani bio je Grinel, drzavni tuzilac, koji je imao aspiracije na guvernersko mjesto.

Glasnogovornik porote bio je Frank Osborn, sef prodavaca u Marshall Field & Co, drugih jedanaest "dobrih i pravih" bili su: bivsi zeljeznicki preduzimac, prodavac odijela, bivsi broker iz Bostona, direktor skole, brodarski cinovnik, putujuci prodavac sminke, knjizar, stenograf u Cikago & Nortvestern reilveju, kondukter na istoj zeljeznici, trgovac masinama, i prodavac sjemena.

Vazduh naelektrisan, Grinel mnogo govori o "zastiti drustva i vlade od neprijatelja i njihove destrukcije" i o tome da su istomisljenici ovih ljudi nedavne 1871. u Parizu uvrijedili Boga. Kapetan Blek je cesto na nogama da bi protestovao.

Neposredno poslije presude, odbrana se zali visim sudovima dok optuzeni cekaju u okruznom zatvoru, stampa se okrece drugim aferama. Zapisnici sa tog sudjenja plasticno pokazuju kako nije utvrdjeno ko je bacio bombu, kako je zapravo sudjeno anarhizmu i kako su anarhisti branili svoju ideologiju kao neki san na zemlji. Zar je grof Kropotkin zlocinac? Sta je rekao Viktor Igo? Svab kaze: " Zasto se mi borimo za komunizam i anarhiju? Ako ostanemo tihi stijene ce proplakati. Ubistva se desavaju dan za danom. Djeca su kasapljena, zene rade do smrti, ljudi su ubijani inc po inc, a taj zlocin nije kaznjen zakonom. Veliki princip sadasnjeg stanja je neplaceni rad."

Spajs kaze: "Moja odbrana je vasa optuzba", citira Getea iz Fausta: „Es erben sich Gesetz und Rechte, We eine ew'ge Krankheit fort, etc. (Zakoni i klasne privilegije prenose se kao nasljedna bolest.)“

Slucaj dolazi pred drzavni Vrhovni sud Ilinoisa. Grad se hladi i gotovo niko vise nista ne cuje o planovima da se digne u vazduh policijska stanica ili da se izvede revolucija. Komitet za odbranu trazi novac da pokrije troskove zalbe, sto tesko ide, posto izgleda da su ljudi u Cikagu prihvatili presudu kao pravednu i misle da osudjeni treba da budu objeseni, a nekolicina neustrasivih zahtijeva suprotno.

Drzavni Vrhovni sud nasiroko raspravlja o slucaju i pronalazi tehnicke razloge da odobri odluku porote. Odluka tog suda od 14. septembra 1887, objavljena je u cikaskim dnevnicima uz odobravajuce komentare.

Odbrana pocinje borbu na konstitucionalnoj osnovi, pred vrhovnim sudom SAD. Poslije pet dana razmatranja taj sud krajem oktobra zakljucuje da nema razloga za obnovu postupka. Sedmorica optuzenih treba da budu objeseni 11. novembra Ostalo im je devet dana zivota. Komitet za odbranu pise peticije u kojima trazi da se smrtna kazna zamijeni zatvorskom. Mnogi istaknuti pojedinci pisu sefu egzekutive, a posjecuju ga i mnoge delegacije. Medju potpisnicima iz inostranstva je i Oskar Vajld.

Nedugo poslije sudjenja od ovog crtaca traze da napravi crtez objesenih za antianarhisticki pamflet ciji je naslov bio: "Pravda trijumfuje nad anarhijom!" i podrzava vjesanje.

Tridesetdevet godina kasnije, 1936. crtac pise:

"Ako mrtvi mogu da cuju, molim ih za izvinjenje sto sam nacrtao taj strip. Bio sam mlad i bio sam zaveden bukom mnogih glasova koji su se podigli da opravdaju to crno djelo.

U srijedu 9. novembra, dva dana prije datuma za egzekuciju, crtac koji je crtao i na sudjenju, sada vec zapazen, dobija zadatak da ode u okruzni zatvor i da napravi crteze osudjenika. Uprkos pisanju stampe o postojanju planova za otmicu osudjenika, nikakve mjere opreza nisu vidljive. Penje se gvozdenim stepenicama do celije gdje u osudjene anarhiste drugi posjetioci znatizeljno gledaju kao u zooloskom vrtu

=>
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 346
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Desavanja kroz istoriju

Post by kreja »

=>

Albert Parsons je imao 37 godina za vrijeme desavanja na Haymarketu i bio je jedini starosjedilac u Americi od svih optuzenih. Podaci o njegovoj porodici mogu se pratiti do drugog putovanja Mayflowera. Njegova porodica je ucestvovala u mnogim socijalnim revolucijama, a Albert je nastavio tradiciju boreci se za prava radnika i reformu rada u Americi pocetkom 1870-tih. Parsons se ranije borio za prava Afroamerikanaca i bivsih robova. Poredio je status radnicke klase sa statusom robova prije ukidanja ropstva. Parsons i njegova supruga Lucy, koja je rodjena kao robinja, dosli su u Chicago 1873 i postali vodje Socijalisticke radnicke partije. Parsons je kasnije osnovao Americku grupu u Chicagu, koja je bila dio Internacionalne radnicke asocijacije. Takodje je bio urednik Alarma, americke verzije novina Arbeiter-Zeitung. Njemu je stvarno sudjeno zato sto je bio najvazniji lider anarhistickog pokreta i radnickog pokreta u Cikagu. On cak nije bio ni prisutan tokom bombaskog napada. Bio je prisutan na demonstracijama na Haymarketu i dosao je tamo oko 9 sati navece. Govorio je skoro sat vremena i tada je, za vrijeme govora Samuela Fieldena, otisao Zepf's Hall, gdje je bio i u vrijeme bacanja bombe. Ponudjeno mu je pomilovanje od strane guvernera, koji je rekao:
"Ako javno potpises da nikakve veze nisi imao s tim, mozes da spasis svoj zivot i provedes ostatak svog zivota u zatvoru",
i on je odbio.

August Spies ie imao 30 godina za vrijeme desavanja na Haymarketu i bio je imigrant iz Njemacke koji je dosao u Ameriku 1872. Bio je poslovni menadzer novina Arbeiter-Zeitung, novina za radnike pisanih na njemackom jeziku. Mnogi smatraju da je Spies bio jednak Parsonsu u anarhistickom pokretu u Chicagu. Spies je svjedocio incidentu u McCormickovoj fabrici 3. maja 1886, kada je policija napala radnike. Spies je upozoravao da su radnici ubijeni i objavio je „krug osvete“, u kojem je pozivao radnike da se pobune i da se osvete kapitalistima na isti nacin. On je bio prvi govornik na demonstracijama na Haymarketu. Pricao je za vrijeme dok su ocekivali Parsonsov dolazak. Prema svim svjedocima, njegov govor je bo blag i nije pozivao na nasilje. Na vjesalima, Spies je izrekao prorpcanstvo:

doci ce vrijeme kada ce nasa tisina biti snaznija od vasih glasova

Adolph Fischer je bio miliantni revolucionar i njemacki socijalista koji je imigrirao u Ameriku kada je imao 15 godina, U Americi je postao izdavac lista Arbeiter-Zeitung. Prisistvovao je dogovoru noc uoci protesta na Haymarketu, takodje je bio prisutan i na demonstracijama, ali u vrijeme kada je bomba bacena bio je u salunu. Na citanju presude, Fisher je izjavio „doveden sam ovdje zbog ubistva, a osudjen sam zbog anarhije“ takodje je predvidio da ta presuda nece znaciti kraj anarhistickih ideja, nego da ce voditi tome da ih vise ljudi prihvati „sto vise ljudi vjeruje u uzrok i posljedicu, brze ce realizirati nase ideje. Na primjer, posljedica odluke dvanaest porotnika ce vise uraditi za buducnost anarhizma nego sto smo mi uspjeli generacijama. Ova presuda je smrtna kazna za slobodu govora, slobodu stampe i slobodu misli u ovoj zemlji i ljudi ce to uskoro shvatiti. To je sve sto zelim reci“. Fischer nije molio za ublazenje kazne, a i da jeste, njegova molba bi najvjerovatnije bila odbijena.

George Engel je imao 50 godina u vrijeme incidenta na Haymarketu i bio je najstariji medu okrivljenima. Bio je siroce od 12-te godine zivota. U Ameriku je doselio 1873 iz Njemacke. Bio je militantan i zajedno sa Fischerom bio je radikalni vodja socijalistickog radnickog pokreta. Po rijecima suoptuzenog Neebea: „Engel je bio hrabri vojnik u borbi radnicke klase i pravi buntovnik s razlogom“. Engel je prisistvovao na sastancima u kojima su dogovorili prosvjed na Haymarketu, ali u noci Haymarketskog incidenta ostao je kod kuce i igrao karte. Osudjen je na smrtnu kaznu, ali za razliku od Fieldena i Schwaba, nije htio pisati guverneru Oglesbyu da mu promjeni kaznu

Michael Schwab je bio 32-godisnji imigrant iz njemacke i zet Rudolpha Schnaubelta (covjeka osumnjicenog za bacanje bombe na Haymarketu). Nakon imigracije u Ameriku 1879, Schwab je postao aktivan borac za prava radnika. Kao urednik Arbeiter-Zeitunga Schwab je napisao clanak 4. maja 1886 kao podrsku 8-satnom radnom vremenu u kojem poziva na otpor protiv kapitalista. Te noci, Schwab je namjeravao prisustvovati protestu na Haymarketu, i bio je tamo krace vrijeme, ali je ubrzo ipak otisao da odrzi govor kod fabrike Deering Reaper i tamo se nalazio u vrijeme eksplozije. Na sudjenju Schwab je pokusao objasniti razliku izmedju anarhije i nasilja koji su tada cesto povezivani: „potpuno je pogresno koristiti rijec anarhija kao simbol za nasilje. Nasilje je jedno, a anarhija nesto sasvim drugo. U sadasnjem stanju u drustvu, nasilje koriste sve strane, i zato mi sugerisemo upotrebu nasilja protiv nasilja, ali samo protiv nasilja, kao nuznu odbranu“ takodje je predvidio eventualni trijumf socijalizma „znam da nasi ideali nece biti stvarnost sljedece godine, ali znam da ce biti izvrseni sto je prije moguce, jednoga dana, nekad u buducnosti“ . Schwab je osudjen na smrtnu kaznu, ali je pisao guverneru Oglesbyu sa molbom za promjenu kazne u dozivotni zatvor. Odsluzio je 6 godina, a tada je guverner Altgelt pomilovao Schwaba, Neebea i Fieldena, 26. juna 1893. god.

Samuel Fielden, bradati bivsi metodisticki pop, bio je poznati govornik u halama i na ulicnim radnickim skupovima, glasom i intenzitetom rodjeni orator. On je bio jedini imigrant iz engleske medju optuzenima u Haymarket procesu. Fielden je drzao govor na Haymarketu kada je kapetan Bonfield naredio okupljenima da se odmah razidju. Dok je silazio s govornice, neko je bacio bombu medju policajce. Kao i Michael Schwab, odlucio je da pise guverneru Oglesbyu, sa molbom da smrtna kazna bude zamjenjena dozivotnim zatvorom. Odsluzio je sest godina u zatvoru, a nakon toga, Fielden je vodio miran zivot na farmi u Coloradu.

Louis Lingg je bio najmladji okrivljeni u Haymarket procesu. Imao je 22 gdine. U Ameriku je imigrirao iz Njemacke malo manje od godinu dana pred dogadjaja na Haymarketu. Njegov otac je u Njemackoj povrijedjen u nesreci i zbog toga su mu poslodavci smanjili platu i postojela je velika mogucnost da ce dobiti otkaz. Ovo je razocaralo Lingga i potaklo ga na mrznju prema kapitalizmu. Luis Ling je bio najotvorenije radikalan i militantan medju anarhistima. On je zaista pravio bombe. On nije bio na Hajmarketu, tako da nije on bio taj koji je bacio bombu. 6. novembra , manje od sedmicu prije izvrsenja smrtne kazne, u njegovoj celiji su pronadjene cetiri bombe. Zbog ovoga, u Chicagu je znatno opala potpora optuzenima, jer se odmah posumnjelo na pokusaj bijega ili napad unutar zatvora. Nesto kasnije dolazi vijest o eksploziji u zatvoru. Ling je stavio bombu u usta i zapalio fitilj. Patio je u teskoj agoniji, lice mu je bilo unakazeno, kazu da je bio pri svijesti dok su tri ljekara citavih sest sati radila nad njim. Mnogi vjeruju da je to uradio jer nije zelio da mu sudbina bude u rukama onih koji su ga osudili, nego da njegova smrt bude cin slobodne volje.

Neebe i Parsons su bili jedini optuzenici u Haymarket proccesu koji su rodjeni u Americi. Ubrzo nakon njegovog rodjenja u New Yorku, Neebe je sa porodicom otisao nazad u Njemacku gdje su zivjeli duze vremena. Vratili su se u Ameriku kratko vrijeme prije dogadjaja na Haymarketu. Ni on nije bio prisutan na Haymarketu, ali zbog pokusaja da ponovo pokrene Arbeiter-Zeitung nakon zatvaranja je uhapsen zajedno sa jos nekim ljudima koji su radili u Arbeiter-Zeitungu. Neebe jedini na sudjenju nije osudjen na smrtnu kaznu. Dobio je 25 godina zatvora. Oslobodjen je 26. juna 1893 nakon pomilovanja od strane guvernera Altgelda

=>
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

Post Reply