O svim religijama

Prostor za dijalog o religijama i religioznosti
User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Ajvatovica - nedjelja, 26. juni 2022.

To je tradicionalno dovište bosanskih muslimana u drevnom gradu Pruscu, i mjesto gdje se u jednom danu okupi najviše ljudi u Bosni i Hercegovini. Iako u sebi ima i vjerskih elemenata Ajvatovica nije samo vjerska manifestacija. Ona ima za cilj okupiti na jednom mjestu veliki broj muslimana i osnažiti ih za budućnost. Stoljećima su se muslimani okupljali na mjestu gdje je, prema kazivanjima, Ajvaz-dedina dova upućena Uzvišenom Bogu raspolutila stijenu i tako Prusac dobio toliko potrebnu vodu.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Kurban ili Hadži bajram - veliki su mubarek dani, dani velikog Božijeg dobra.

Njihovu važnost određuje klanje kurbana - tradicija Božijeg poslanika Ibrahima, neka je mir i spas Božiji na njega, i dijeljenje kurbanskog mesa siromasima, prijateljima, komšijama; i dani hadža - dan boravka nekoliko miliona muslimana u Časnim mjestima Mekki i Medini. Oni su se sa svih strana svijeta zaputili ka Časnome Hramu kako bi obavili peti stub islama -hadž- koji im Uzvišeni Bog propisuje, i koji je dužan obaviti svaki musliman čim stekne materijalne uslove za to. Hadžija je Allahov gost kome se pruža prilika da mu budu oprošteni svi grijesi i zato se milioni muslimana svake godine okupe na tlu kojim je koračao Muhammed, neka je mir i spas Božiji na njega. Kurban bajram traje 4 dana.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

17. juli Ghadir Chum svečanost
Šiitski muslimani sjećaju se povodom ove svečanosti jednog istorijskog događaja u mjestu Gadir Kum (Ghadir Chum) gdje je prema vjerovanju Šiita Ali proglašen nasljednikom poslanika Muhameda. Datum praznika može se razlikovati 1-2 dana zavisno od lokalne kalendarske tradicije.

Hazreti Ali
Poslanikova odluka da se zaustavi baš na Gadir Humu, mjesto na kom nema dovoljno vode, ni hladovine, ni paše za jahalice, ni bilo kakvih uslova za valjan odmor, pogotovo ne za toliki broj ljudi koji su ga slijedili, bilo je u prvi mah veoma čudno ashabima, ali su oni ubrzo shvatili da mora biti po srijedi nešto od naročitoga značaja. I doista, tu, na Gadir Humu, Resulullah, Muhammed, alejhisselam, je održao pred masom hadžija iz čitave Arabije svoj znameniti govor posvećen hazreti Aliju ibn Ebi Talibu u kojem su, između ostaloga, još jednom istaknute njegova duboka pobožnost, iskrena vjera, veliko znanje, visoka deredža kod dragoga Allaha i naročita bliskost sa Njegovim poslanikom.

U navedenome, kada je u pitanju znameniti događaj na Gadir Humu, nema spora, ali već više od hiljadu i četiri stotine godina lome se koplja oko toga da li je uistinu tom prilikom Resulullah, Muhammed, alejhisselam, izabrao hazreti Alija ibn Ebi Taliba za halifu koji ga ima naslijediti u zadaći predvodnika Ummeta?

Za muslimane koji pripadaju šijskoj intrepretaciji islama stvar je veoma jasna. Po njima je Resulullahu, Muhammedu, alejhisselam, za vrijeme povratka sa oprosnog Hadža na Gadir Humu spuštena Objava koja mu nije ostavila nimalo prostora da ikoliko odugovlači oko onoga što mu bi naređeno da obznani. ''O Poslaniče, kazuj ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga, ako ne učiniš, onda nisi dostavio poslanicu Njegovu, a Allah će te od ljudi štititi. Allah doista neće ukazati na Pravi put narodu koji neće da vjeruje'', glase uzvišene Riječi dragoga Allaha što ih je On, hvaljen i slavljen neka je, kako neki muslimani prenose, tada objavio Svome plemenitom poslaniku, pa je Muhammed, alejhisselam, odmah naredio da se zastane i održao je govor u kom je jasno naglasio da je Ali ibn Ebi Talib izabran da bude njegov nasljednik koji će nakon njega preuzeti dužnost predvodnika svih muslimana.

O povodu objave naprijed navedenih ajeta časnoga Kur'ana i među muslimanima koji pripadaju sunijskoj interpretaciji islama takođe postoje mišljenja da su objavljeni na Gadir Humu u vezi hazreti Alija, ali se isto tako među njima javljaju i mišljenja da se oni odnose na slučaj kada su Kurejšije, jevreji i kršćani ugonili u laž Muhammeda, alejhisselam, komu su njihove otrovne riječi teško padale i osjećao je izvijesnu nelagodu da im javno recituje ajete Kur'ana, pa mu je dragi Allah naredio da mora ljudima kazivati sve ono što mu se objavljuje, kako bi im uistinu dostavio Allahovu poslanicu.

Kao primjer navodimo djelo Esbabun-nuzul (Povodi objave Kur'ana) koje je objavljeno u Damasku 1998. od strane izdavača Darul-fedžril-islami gdje autor En Nisaburi na str. 175. na margini navodi hadis koji prenosi Hasan gdje se kaže da je Muhammed, alejhisselam, rekao: ''Kada me Allah, dž.š., poslao sa poslanicom stislo mi se u prsima, saznao sam da neki ljudi tvrde da sam lažov.'' Nisaburi kaže da je Poslanik, alejhisselam, u to vrijeme pozivao u islam Kurejšije, jevreje i kršćane, pa nakon što je ovo rekao dragi Allah je objavio navedeni ajet. Ali, na istom mjestu on navodi i drugu predaju koju prenosi poznati ashab hazreti Ebu Seid el Hudri, radijallahu anhu, koji je rekao: ''Ovaj ajet je objavljen na dan Gadiri Huma, a vezano za hazreti Alija ibn Ebi Taliba.''

No, iako i u njihovim djelima, kako vidimo, možemo naći predaje koje objavu pomenutog ajeta vežu za Gadir Hum, generalni je stav muslimana sunijske interpretacije islama da je tom prilikom samo bila naglašena duhovna veličina i visoka deredža hazreti Alija ibn Ebi Taliba ali da on nije izričito izabran za nasljednika Resulullaha, Muhammeda, alejhisselam.

Postoji i predanje po kojem se desilo to da su se neki ljudi žalili Poslaniku na hazreti Alija, navodno zbog njihovoga nezadovoljstva nekim njegovim odlukama koje je on donio u funkciji zapovjednika pohoda na Jemen, o čemu donosimo sljedeći citat:

... Po završetku pohoda na Jemen, jedinica od tri stotine konjanika, koje je Poslanik poslao za vrijeme ramazana, sada se približavala Mekki sa juga. Ali je jahao na čelu svoje vojske u silnoj želji da se što prije susretne s Poslanikom i zajedno s njim obavi hodočašće, koje Poslanik upravo bijaše obavio. U petini plijena koja je pripadala državi nalazilo se dovoljno platna da se odjene sva vojska, ali Ali je odlučio da se sve to netaknuto preda Poslaniku. U njegovu odsustvu, međutim, čovjeka kojem je povjerio robu nagovorili su da svakom vojniku posudi po jednu preobuku od toga platna. Svima im je bilo neophodno da se presvuku, jer su od kuće odsustvovali već gotovo tri mjeseca. Pred samim ulazom u grad Ali im dojaha u susret i zaprepasti se kad ugleda promjenu koja se desila na njima. ''Dao sam im haljine,'' reče zamjenik zapovjednika, ''da izgledaju prikladnije kad se pomole među narod.'' Dobro se znalo da će svi u Mekki nositi najljepše ruho, a blagdan je, i bilo im je stalo da izgledaju što ljepše. Ali je, ipak, osjećao da ne može dozvoliti toliku slobodu, te im je naredio da se preodjenu u svoju staru odjeću, a da novu vrate odakle su je i uzeli. Među vojskom zbog ovoga nastade velika ozlojeđenost, a kad Poslanik ču za ovo, reče im: ''Ljudi, ne krivite Alija, jer on je odveć savjestan na putu Božijem da bi bio kriv.'' No, ove riječi nisu bile dovoljne, a možda ih je čulo samo nekoliko njih, pa se nezadovoljstvo nastavi. Na povratku u Medinu, jedna od jedinica se gorko požali Poslaniku na Alija. Lice Poslanikovo tad promijeni boju: ''Nisam li bliži vjernicima od njih samih'', upita on. Kad dobi potvrdan odgovor, Poslanik dodade: ''Kome sam ja najbliži i Ali mu je najbliži!'' Kasnije tokom putovanja, kad se zaustaviše kod Gadiru-l-Humma, on okupi sve ljude, pa uze Alija za ruku, ponovi ove riječi i nastavi s dovom: ''Bože, budi prijatelj onome ko je njegov prijatelj, a dušman njegovom dušmanu!'' Tako bijahu ušutkana sva govorkanja o Aliju.

No, bez obzira na to šta je bio povod Poslanikovoga govora na Gadir Humu, bitno je istaći da se i šijska i sunijska tumačenja slažu u tome da je tada Resulullah, Muhammed, alejhisselam, držeći svojim mubarek rukama ruke hazreti Alija ibn Ebi Taliba toliko podignute u vis da mu se, kako se to prenosi, ukazivala bjelina ispod pazuha, izrekao sljedeće riječi:

''Bože!, kome god sam ja mewla kojem se pokorava, Ali će biti njegov mewla. Bože, budi prijatelj kome je i Ali prijatelj, a budi neprijatelj kome je i Ali neprijatelj!''

Oko ovih Poslanikovih riječi nema spora budući da su one utemeljene na sahih hadisu koji se u više verzija prenosi od više od trideset ashaba. Međutim, istinski spor između sunijske i šijske interpretacije islama leži u stvarnom značenju riječi ''mewla'':

... Ključno pitanje, prema tome, se ne odnosi na događaj na Ghadir Khummu ili na izbor Alije pred muslimanskom zajednicom kao mawla, potvrđen toliko puta u sunijskim i šiijskim vrelima, nego se odnosi na značenje riječi mawla, koja je protumačena u nekoliko značenja od sunijske i šiijske zajednice. Ova riječ dolazi iz arapskog korijena wly, a pojmovi wali i mawla se pojavljuju u Kur'anu časnom, gdje su također protumačeni na različite načine od raznih tumača. Ovi pojmovi su izvedeni iz korijena koji u isti mah označava prijatelja, vladara, učitelja i nasljednika, kao što označava i neke druge ključne pojmove koje su kroz stoljeća razvili islamski mislioci, a pojam walayah/wilayah je jedan od najsloženijih unutar islamskoga mišljenja. Prema tome, nema nikakve sumnje da pojam mawla, zacijelo, sadrži značenje učitelja i nasljednika, no, da li on, također, označava i vođu zajednice u političkom smislu, koji nasljeđuje blagoslovljenoga Poslanika, a.s., ili ne, to je ono na čemu nije postignuta saglasnost u vezi sa Poslanikovim, a.s., imenovanjem Alije kao svoga ''nasljednika''. ...

Navedeni citat jasno pokazuje bit neslaganja među muslimanima oko ovoga pitanja. Isto tako, nameće se realan zaključak da šijsko-sunijska razmimoilaženja oko toga da li je na Gadir Humu hazreti Ali ibn Ebi Talib bio izričito proglašen halifom nakon Vjerovjesnika ili ne, prosto ne mogu biti razriješena sve do nastupanja Sudnjeg Dana, odnosno do vremena silaska Mesiha Isaa, sina Merjemina, alejhisselam, i pojave Muhammeda El Mehdija, tako da mi na ovome mjestu ne želimo učestvovati u toj raspravi, već umjesto toga želimo još jednom podsjetiti na ono što i jeste bit nasljeđivanja Resulullaha, Muhammeda, alejhisselam, a to je činjenica da je uz časni Kur'an upravo njegov Sunnet izvor vjere islama i da svaki od njegovih istinskih nasljednika ima ulogu samo u tome da njegov Sunnet, odnosno preciznije rečeno njegovu ispravnu i cjelovitu interpretaciju islama, prenese ljudima svojega vremena bez ikakvih izmjena koje bi joj izmijenile suštinu, te da one koji je prihvate njoj poučava i predvodi ih u njezinom prakticiranju.

U tom smislu hazreti Ali ibn Ebi Talib svakako jeste, u to niko od muslimana uopće ne sumnja, istinski nasljednik Resulullaha, Muhammeda, alejhisselam, bez obzira na to da li je on, u političkom smislu, trebao biti prvi halifa ili ne.

Pitanje imenovanja prvoga halife je ono za šta će na Sudnjem Danu biti pitani oni koji su živjeli u tom vremenu, shodno časnome Kur'anu koji na više mjesta jasno kaže da će svaki narod, odnosno svaka generacija biti pitana samo za vlastita djela koja su počinili u svome vremenu na Zemlji i da jedni neće biti pitani za ono što su činili drugi. Za nas koji živimo u ovome vremenu, više od hiljadu i četiri stotine godina nakon tih događaja, prevashodno pitanje je to da li je, i koliko je, naša interpretacija islama u skladu sa Muhammedovom, alejhisselam, interpretacijom i da li smo mi, i koliko smo, iskreno predani dragome Allahu i poslušni Njemu (kroz slijeđenje časnoga Kur'ana) i Njegovu poslaniku (kroz slijeđenje Sunneta). O tome mi treba najviše da brinemo.

Zaključujući kazivanje o Gadir Humu, a imajući u vidu da je znameniti Muhammedov, alejhisselam, govor u cijelosti bio posvećen hazreti Aliju, mi na ovom mjestu, dakako bez ikakve želje da, ne dao dragi Allah, ikoliko umanjimo duhovni značaj, učenost i deredžu bilo kojega od čestitih Allahovih robova i Njegovih miljenika među plemenitim ashabima, želimo da još jednom[25] istaknemo neke vrijednote hazreti Alija ibn Ebi Taliba koje nalazimo zapisane u vjerodostojnim islamskim, i sunijskim i šijskim, tradicionalnim izvorima.

Rodbinska bliskost Resulullaha, Muhammeda, alejhisselam, i hazreti Alija još više je naglašena i produbljena kako time što je Alijev otac, Poslanikov amidža Ebu Talib nakon Abdulmuttalibove smrti preuzeo svu brigu o Muhammedu, alejhisselam, tako i time što je on preuzeo na staranje i odgajanje Alija kada je Ebu Talib bio zapao u materijalnu oskudicu. Odrastajući u Poslanikovome mubarek domu hazreti Ali je stalno bio uz njega i slijedio ga svuda kao što, kako je on sam izjavio, ''mlado devče svuda slijedi trag majke svoje'', tako da ga je Muhammed, alejhisselam, odgojio jednako kao što bi odgojio vlastitog sina. Na tu Poslanikovu ljubav hazreti Ali je odgovorio naročitom ljubavlju i odanošću koja će ostati trajnom. Još od prve Objave bez imalo dvojbe posvjedočio je Muhammedovo, alejhisselam, poslanstvo i odmah je nakon hazreti Hatidže prihvatio islam, tako da je bio druga osoba, a prva među muškarcima, koja se odazvala pozivu dragoga Allaha što ga je On, hvaljen i slavljen neka je, uputio čitavome čovječanstvu preko Svoga posljednjega vjerovjesnika i poslanika. Ali ibn Ebi Talib je svoju odanost plemenitom Poslaniku pokazao i pred čitavim njihovim rodom Hašim kada ih je Muhammed, alejhisselam, sve okupio na sijelu i pozvao u islam. Tada je Poslanik upitao sve članove roda Hašim koji će od njih pristati da ga čitav život pomaže u njegovoj vjerovjesničkoj zadaći i da mu time postane brat, izvršitelj i nasljednik. Svi su šutili dok se Ali ibn Ebi Talib, koji tada imađaše samo trinaest godina, nije odazvao Vjerovjesnikome pozivu. Odmah potom Muhammed, alejhisselam, je pred čitavom svojom rodbinom iz roda Benu Hašim posvjedočio da mu je hazreti Ali brat, izvršitelj i nasljednik. Resulullah, Muhammed, alejhisselam, je ovo potvrdio i prilikom bratimljenja muhadžira i ensarija u Medini kada je uzeo hazreti Alija za svoga pobratima.

Ali, mada je rodbinska bliskost Muhammeda, alejhisselam, i hazreti Alija ibn Ebi Taliba, kako vidjesmo, prilično izražena, njihova je duhovna bliskost još i veća. Naime, boraveći u stalnoj blizini neizmjerno bogate i raskošne duhovne veličine mubarek Allahova vjerovjesnika tokom svojega djetinjstva i mladosti, praktično u vrijeme kada je ljudska sposobnost učenja najveća, hazreti Ali je i sam postigao visoku duhovnu deredžu, koja se, kako mi to razumijevamo, a dragi Allah najbolje zna, manifestira u četiri dimenzije.

Prva dimenzija je izražena u Alijevom znanju o kojemu se u islamskim tradicionalnim izvorima toliko govorilo da je to postala općepoznata činjenica među svim muslimanima, pa i šire, tako da o tome nema potrebe ponovo govoriti. Dovoljno je samo pomenuti riječi Resulullaha, Muhammeda, alejhisselam, koje su nam prenesene putem vjerodostojnih hadisa: ''Ja sam grad znanja, a Ali je njegova kapija.''; i: ''Poslije mene najučeniji od ljudi je Ali.''

Drugu dimenziju njegove duhovne veličine otkrivamo u činjenici da je baš Ali ibn Ebi Talib odabran da bude suprug jedne od četiri kod dragoga Allaha najodabranije žene ikad stvorene, Fatime kćeri Muhammedove, alejhisselam.[26] Naime, dobro je znano da su neki od najuglednijih ashaba, prije svih hazreti Ebu Bekr i hazreti Omer, tražili hazreti Fatiminu ruku, ali ih je Poslanik sve redom odbijao. Međutim, kada je bio u pitanju hazreti Ali, Poslanik se lično potrudio da ga ohrabri da zatraži Fatiminu ruku, budući da se on ustručavao zbog svoga u to doba naročito izraženoga materijalnoga siromaštva, i, dakako, čim je to uradio, odmah mu ju je dao za ženu. Čak štaviše, još tokom svadbenoga veselja zatražio je od njih dvoje da nipošto ne prilaze jedno drugome sve dok se on nije kasnije vratio da ih blagoslovi kako bi im cjelokupno potomstvo bilo blagoslovljeno.

Treća dimenzija Alijeve duhovne veličine ogleda se u njegovim kerametima, kao što je naprimjer onaj koji je pokazao tokom bitke na Hajberu, bitke koja je naročito objelodanila još jednu njegovu vrijednotu – izraženu fizičku snagu, briljantnu ratničku i vojničku vještinu i veliko junaštvo.

Četvrta dimenzija hazreti Alijeve duhovne raskoši manifestira se u Poslanikovim mubarek riječima, zabilježenim u hadisima najvećega stepena vjerodostojnosti prema kriterijima hadiske nauke, kojima je jasno rečeno kako je položaj Alija ibn Ebi Taliba u odnosu na Muhammeda, alejhisselam, potpuno isti kao položaj Haruna, alejhisselam, u odnosu na Musaa, alejhisselam, ali uz razliku što nakon Muhammeda, alejhisselam, više nema odabira novih Allahovih vjerovjesnika i poslanika. Dakle, poruka je precizno jasna: hazreti Ali ibn Ebi Talib doista je pomagač i duhovni nasljednik Resulullaha, Muhammeda, alejhisselam, ali on, naravno, nije, i ne može biti, Allahov vjerovjesnik, niti poslanik, jer je voljom dragoga Allaha vjerovjesništvo i poslanstvo zapečaćeno sa Muhammedom, alejhisselam.

Mišljenja smo da je navedeno više nego dovoljno da se može steći valjana slika svega onoga što se desilo na Gadir Humu, a dragi Allah najbolje zna.
http://www.mm.co.ba/index.php/bs/islam/ ... rosni-hadz
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

30. jul Islamska Nova godina
Po islamskom računanju vremena ovoga dana počinje nova 1444. godina nakon Hidžre, bijega poslanika Muhameda iz Mekke u Medinu.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Prema Takvimu Rijaseta Islamske zajednice u BiH 1. muharrem 1444. godine po Hidžri je u subotu, 30. jula 2022. godine

Sa zalaskom sunca, tj. oglašavanjem mujezina s munara kojim pozivaju vjernike na akšamsku molitvu, u petak, 29. jula 2022. godine, nastupa Nova 1444. godina po Hidžri.

Prema Takvimu Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini 1. muharrem 1444. godine po Hidžri je u subotu, 30. jula 2022. godine. Muslimanski kalendar je lunarni, mjesečev kalendar i godina ovog kalendara je kraća 10 dana od godine sunčevog kalendara.

Ovakav način računanja vremena usvojen je za vrijeme halife Omera, r.a., a za početak računanja vremena uzeta je Hidžra - preseljenje Muhammeda, neka je mir i spas Božiji na njega, iz Mekke u Medinu. Hidžra se dogodila 622. godine po Isau, a.s.

Muslimani čitavog svijeta prisjećaju se Hidžre koja se dogodila 622. godine po Isau, a.s. Tada je Božiji Poslanik bio prisiljen radi vjere sa svojim ashabima, prijateljima, napustiti svoj rodni grad Mekku i otići tamo gdje neće biti u opasnosti. Utočište je našao u gradu Medini u kojoj je ostao živjeti sve do svoje smrti.

Hidžra je bila vrhunac žrtvovanja Muhammeda, a.s., i njegovih ashaba, koji su bili prisiljeni radi svoje vjere napustiti domove. Bila je to prekretnica u Poslanikovoj misiji i prijelomni trenutak u historiji islama.

“U ovom našem vremenu, žrtvovanje za vrijednosti vjere od nas ne traži da se iselimo iz svojih domova. Naprotiv. Danas se žrtvovanje iskazuje i dokazuje svojim ostankom u domovini, jačanjem veza sa domovinom i džematom, saopćeno je iz Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.

Hidžra je putovanje iz nečega prema nečemu, od postojanja do smrti, od smrti prema vječnom životu. Nije napuštanje niti bijeg, Hidžra je uzdizanje i upotpunjenje - to je Allahova odredba i jedan neizbježni put koji mora proći sve što je stvoreno.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

30. juli Muharrem/Matem post (Aleviti)

Post u prvim danima meseca Muarrema važi kod svih muslimana kao preporučen. U Muharremu Aleviti poste dvanaest dana. To je, izmeđuostalog, u vezi s dvanaest imama koji su - sa šiitskog i alevitskog stanovišta - svi osim imama Mahdija bili ubijeni.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

14.08.
Tradicionalno hodočašće austrijskih Roma-katolika u Mariazell odvija se godišnje, druge nedelje avgusta. Ova stotinama
godina duga tradicija je bila zabranjena od strane nacista ali ponovo oživljena od 1996. godine.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

15.08.
Uznesenje Blažene Djevice Marije/Velika Gospa
Katolici ovog dana slave uznešenje Blažene Djevice Marije dušom i tijelom na nebo.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Srpska pravoslavna crkva i njeni vjernici obilježavaju Preobraženje Gospodnje. Praznik je posvećen trenutku kada se, kako kaže hrišćansko predanje, Hristos na gori Tavor pred apostolima preobrazio i zasijao kao sunčeva svjetlost. Prema narodnom predanju, počinju da se preobražavaju i gora i voda, najavljujući skoru jesen. U pravoslavlju se ubraja u 12 velikih Hristovih praznika.

Preobraženje je posvećeno Hristovom preobraženju na gori Tavor, kada je najavljeno stradanje i slava sina božijeg. Jednoga dana, treće godine propovijedi na zemlji, Isus na molitvu povede apostole Petra, Jakova i Jovana na goru Tavor.

Dok se molio, njegovo lice se izmijeni i zasija kao sunce, a odjeća postade sjajna i bijela kao snijeg, kaže Biblija. Tako se on preobrazi pred njima, čime se prvi put božanska priroda Isusova učinila vidljivom.

Na ikoni Preobraženja predstavljen je Isus Hristos na gori u bijeloj odeći, okružen svetlošću, sa Ilijom i Mojsijem. Dok ih blagosilja iz njega se širi svjetlost. Na desnom vrhu stoji Mojsije i drži tablice Zakona, na lijevom prorok Ilija. Ispod planine leže trojica učenika, Petar, Jakov i Jovan.

Preobraženje Gospodnje je u pravoslavlju poznato i kao ljetnje Bogojavljenje, jer su se i tada, otvorila nebesa i začuo glas Boga Oca. Vjeruje se da se, uoči praznika, na nebu otvaraju "Božja vrata" na kojima se pojavljuje sam Gospod i ispunjava želje.

Preobraženje uvijek pada u vrijeme Gospojinskog posta. Zato je praznična trpeza uvijek posna, obogaćena ribom i vinom.

U crkvama, na kraju svetih liturgija, osveštava se grožđe i dijeli narodu, u znak zahvalnosti Bogu na plodovima koje daje zemlja, a u krajevima gdje nema grožđa, drugo voće.

Brojni su hramovi posvećeni ovom prazniku, u mnogim mjestima održavaju se vašari.

Na Preobraženje se preobražava list u gori i kamen u vodi, lišće počinje da žuti i opada, a voda biva hladnija. Na Preobraženje se i nebo, u gluvo doba noći, tri puta preobražava.

Žene uoči Preobraženja vežu crveni ili ijbeli konac oko ruke i pomisle želju. Ako se konac ne prekine u toku dana, želja će se ispuniti.

Posljednji dan za kupanje u rijekama

Svaki praznik i njegovi običaji vezani su i za godišnje doba. Zato se u narodu obično kaže da od Preobraženja uglavnom više nema velikih vrućina.

U narodu se slavi Preobraženje kao prelaz iz ljetnjeg u zimski period, kad vazduh i voda postaju hladniji, lišće počinje da žuti i sve u prirodi što je do tada bujalo polako vene.

Već oko Preobraženja prolaze nesnosne vrućine i vrijeme postaje hladnije, naročito noću. Zbog te promjene u prirodi nastala je u narodu izreka: "Preobraženje je, preobražava se i gora i voda".

Takođe se nekad vjerovalo da je Preobraženje posljednji dan za kupanje u rijekama.

Ne treba spavati, plakati i dan provesti u kafani

Prema rasprostranjenom vjerovanju, na ovaj dan se ne radi, takođe, na ovaj dan ne treba preko dana spavati, jer ko tada odspava, preobraziće se, pa će cijele godine biti dremljiv.

Nije dobro ni da neko plače jer će plakati cijele godine, a ni da ljudi cijeli dan provedu u kafani - da im ne pređe u naviku i da ne postanu raspikuće.

Ali ono što obavezno treba učiniti jeste da prvi put probate grožđe.

Vjeruje se da ako je na ovaj dan lijepo vreme, sljedeće godine neće biti dobra ljetina.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

25. septembar

Roš hašana
Ovim novogodišnjim praznikom počinje razdoblje u kojem se vjernici posvećuju molitvi, kajanju, unutrašnjem preispitivanju sebe (vidi: Jom Kippur). Prvog dana Nove godine duva se u slavu Boga u rog. U okviru svečanog obeda postoji običaj da se jedu slatke jabuke zamočene u med kao simbol dobrih vremena kojima se nada. Novogodišnja želja glasi: "Neka Bog da da budeš upisan za jednu dobru godinu." Prema jevrejskom računanju vremena počinje 5783. godina od stvaranja svijeta
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

1. oktobar
Durga Puja, početak Navratrija
Početak desetodnevnog praznika u čast boginje Durga
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

1. oktobar
Durga Puja, početak Navratrija
Početak desetodnevnog praznika u čast boginje Durga
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Devet dana festivala Navratri slavi se s velikim uzbuđenjem i predanošću. Oni su devet veličanstvenih dana za njegovanje majke božice Durge.

Ovaj lijepi festival različito se slavi u raznim dijelovima Indije. Vrijeme je to kada se svi članovi obitelji, kao i prijatelji i rodbina okupljaju kako bi proslavili pobjedu dobra nad zlom. Riječ 'Navaratri' nastala je kombinacijom dviju riječi, 'nav' što znači 'devet' i 'ratri' u prijevodu 'noći', što znači 'devet noći'. Ovaj festival se alternativno naziva 'Sharad Navratri' i 'Durga Puja'. Otkrijmo zašto je ovaj festival toliko važan.

Devet dana Navratrija su više od goleme odanosti i ukusne hrane. Umjesto toga, to je proslava pobjede dobra nad zlom. To je i sjećanje na moć žene. Svaki dan Navaratri slavi drugačiji oblik Majke Božanske. Nastavite čitati kako biste saznali više o ovom festivalu.

Također možete pročitati naše druge uzbudljive članke i saznati zašto slavimo Dan Republike i zašto slavimo Dan učitelja.

Povijest Navratrija

Devet dana Navaratri smatra se božanskim za hindusku zajednicu. Svaki dan ima posebno značenje, pri čemu se obožava svaki oblik božice Durge. Pročitajmo priču iza razloga zašto se slavi Navratri.

Lord Brahma, također nazvan 'Stvoritelj' u hinduizmu, dao je besmrtnost demonu Mahishasuri, ali s ulovom; rečeno mu je da je besmrtan samo dok ga žena ne pobijedi. Imajući to na umu, Mahishasura je nastavio napadati Trilok (tri svijeta): Zemlju, Nebo i Pakao. Svi bogovi su se okupili i borili protiv njega, ali nisu imali sreće.

Konačno, tri boga, lord Brahma (stvoritelj), lord Vishnu (čuvar) i lord Šiva (razarač), stvorili su moćnu božicu Durgu. Božica Durga se borila protiv demona Mahishasura 15 dugih dana, kroz koje se demon stalno pretvarao u druge oblike. Kada se on preobrazio u bivola, božica Durga mu je završila život sa svojim Trišulom (trozubcem).

Zbog čega se slavi devet dana Navratrija?

Čini se da je povoljan festival Navratri vrlo uzbudljiv. Sjećanje na Majku Božansku treba provoditi prema obliku koji se slavi svakoga dana. Naučimo o značaju Navratrija.

Svaki od devet dana Navratrija slavi se kako bi se štovali različiti božanski oblici božice Durge. Prvog dana slavi se slava božice Shailputri. Drugog dana Navratrija održava se štovanje božice Brahmacharini. Treći dan se slavi za štovanje božanske božice Chandraghante. Nakon ovog dana slijedi dan kada se prisjeća božica Kushmanda. Peti dan je proslava božice Skandamate. Šestog dana slavi se slava božice Katyayani. Sedmi dan slavi se božica Kaalratri. Osmi dan je za štovanje božice Mahagauri. Posljednjeg devetog dana prisjeća se i slavi božica Siddhidatri.

Image
Pojavljuje li se Navratri samo jednom godišnje?

S toliko važnim festivalom kao što je Navratri, postaje jako važno znati kada ga slaviti. Možete se pridružiti velikom veselju i vjerojatno uživati ​​u izvođenju Garbe! Dakle, kada se točno pojavljuje Navratri?

Svake godine se ne slavi jedan već četiri sezonska Navaratri. Dvije od njih, naime Chaitra Navratri i Sharad Navaratri, znatno su važnije. Druga dva Navaratrija zovu se Ashadha Navratri i Paush Navratri.

Chaitra Navratri dolazi tijekom mjeseca ožujka ili travnja. Također se zove Vasanta Navratri. Ovaj festival označava početak hinduističke godine. Slavi se tijekom Chaitra masa (mjesec u hinduističkom kalendaru). Prvi dan se u državi Maharastra zove 'Gudi Padwa', dok se u Kašmiru zove 'Navreh'.

Sharada Navaratri se također naziva Maha Navaratri. Ovaj se festival slavi tijekom hinduističkog mjeseca Ashwin masa, koji se događa negdje u mjesecima od rujna do listopada. Svaki oblik Božanske Majke slavi se s pompom tijekom ovog festivala.

Kako napraviti Navratri Puju
U zemlji koja je velika kao Indija, poznato je da se festival promatra na različite načine. Obilježavanje pobjede dobra nad zlom njeguje se s velikom pompom i ponosom. Naučimo kako proslaviti ovu prigodnu prigodu.

Za veću populaciju to je vrijeme slavljenja pravednika kao i vjerskog promišljanja. Mnogi ljudi poste tijekom Navaratri, slijedeći vegetarijansku prehranu i izbjegavajući određene začine i alkohol. U državama poput Gudžarata izvode se posebni plesovi, kao što je Garba.

Za vrijeme Navaratri izvode se posebne abhisheke (libacije), home (obred vatre) i puje.

Svaka od devet noći slavi se u čast različitim aspektima shakti. Obično prva tri dana Navaratri njeguju i slave aspekte božice Durge; sljedeća tri dana slave aspekte božice Lakshmi, dok posljednja tri dana slave aspekte božice Saraswati.

Jedan od najpopularnijih rituala je Kanya puja, koji pada tijekom trećeg dijela Navaratri. Devet mladih djevojaka napravljeno je da se odijevaju u oblike devet božanskih božica. Noge im se peru i daju im se darovi, poput odjeće ili hrane.

U državama Assam i Bengal, Navaratri je poznat kao Durga Puja. Slike i kipovi božice Durge koja osvaja demona Mahishasuru obožavaju se tijekom devet noći, a desetog dana Dussehre, odvijaju se velike procesije gdje ljudi posjećuju svete rezervoare ili rijeke kako bi uronili idole unutar voda.

U zapadnoj i sjevernoj Indiji održava se Ram Leela (priča o epu, Ramayana). Ram Leela završava desetog dana, Dussehra, koji se slavi ispaljivanjem strijela ili paljenjem likova Ravane kako bi proglasili pobjedu Gospodina Rame nad zlim Ravanom.

Ovdje u Kidadlu pomno smo stvorili puno zanimljivih činjenica za obitelj u kojima će svi uživati! Ako vam se svidio naš članak o tome zašto slavimo Navratri, zašto onda ne biste pogledali naše članke o tome zašto slavimo Shivratri ili zašto lišće pada?
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

2 . oktobar
Žetvena svečanost (kat., evang.)
Žetvena svečanost se slavi prve nedjelje posle Sv. Mihaela, kada se oltar i crkva ukrašavaju plodovima s polja i iz vrta. Ti plodovi se kasnije dijele siromašnima.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

4. oktobar

Hinduizam

Dussehra
Dussehra je posljednji dan i vrhunac desetodnevne proslave koja podsjeća na ubojstvo demona u obliku bizona po imenu Mahisha od strane Durge (Kali). Durga je žena boga Šive i postoji u različitim božanskim oblicima. Njena dva najjača pojavna oblika su Durga (Boginja savršenosti) i Kali (Boginja razaranja)

Judaizam

Jom Kipur

Na "Dan pomirenja" čiji se značaj naglašava postom, Bog se miri sa svakim pojedinim čovjekom, sa svojim izabranim narodom i čitavim čovječanstvom. Kako bi se oslobodili krivice, ljudi čitaju biblijsku pripovjest o žvrtvenom jarcu koji je simbolički natovaren svim grijehovima i poslat u pustinju.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

8. oktobar
Mevlud (Mawlid an-Nabī)
Dan rođenja poslanika/proroka Muhameda (pri zalasku sunca prethodnog dana). Okupljanjem (privatno ili u džamijama), istoimenim hvalospjevom (mevludski spjev) i pripovijestima obilježava se svečano dan rođenja poslanika Muhameda
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

9. oktobar

Sukot

"Praznik kolibe od granja" svoje je ime dobio po običaju da se tokom nekada poznate žetvene svečanosti u stanu ili vrtu pravi jedna koliba (Sukka) od granja koja treba da podsjeti na dugi put do Izraela kroz pustinju.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Judaizam

16. oktobar
Šmini aceret (Završna svečanost)
Prilikom bogosluženja posle čitanja iz Tore i Propovjednika obavljaju se zadušnice u znak sjećanja na mrtve. Time počinje zimska sezona
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Judaizam
18. oktobar: Simhat Tora (Radost Tore)
Ovaj praznik podjseća na očuvanje svetog spisa, Tore.
Ovaj slavljenički židovski blagdan je godišnji događaj

Simchat Tora je slavljenički židovski blagdan koji označava završetak godišnjeg ciklusa čitanja Tora. Simchat Torah doslovno znači "Radost u Zakonu" na hebrejskom.

Značenje Simchat Tore
Tijekom cijele godine čitav dio Tore se čita svaki tjedan. Na Simchat Tori taj je ciklus završen kada se pročitaju posljednji stihovi Ponovljenoga zakona. Prvih nekoliko stihova Postanka pročitajte odmah poslije, čime ponovno započinje ciklus.

Iz tog razloga Simchat Torah je radosni praznik koji slavi završetak proučavanja Božje riječi i veseli se ponovnim čujnim riječima tijekom naredne godine.

Kada je Simchat Tora?
U Izraelu Simchat Tora slavi se 22. dana židovskog mjeseca Tishreija, neposredno nakon Sukkot . Izvan Izraela, slavi se 23. dana Tishreja. Razlike u datumu su posljedica činjenice da su mnogi blagdani koji su se slavili izvan zemlje Izraelca dodali dan koji im je dodao jer su se u davnini rabini zabrinuti da bi bez toga današnji Židovi mogli biti zbunjeni oko datuma i slučajno okončali svoje blagdane rano.
Slavljenje Simchat Tore
U židovskoj tradiciji, blagdani počinju u zalasku dan prije blagdana. Na primjer, ako je praznik bio 22. listopada, to bi zapravo započelo 21. listopada. Navečer počinje i Simchat Torah, što je početak praznika.

Tkalevske svitke uklonjene su iz kovčega i dane članovima zajednice da drže, a zatim marširaju oko sinagoge i svatko poljubi Torbove svitke dok prolaze. Ova je ceremonija poznata kao hakafot , što znači "ožujak okolo" na hebrejskom. Jednom kad se nositelji Tora vrate u kovčeg, svi oko njih formiraju krug i plešu s njima.

Ukupno je sedam hakafota , tako da čim završi prvi ples, svici se predaju drugim članovima zajednice i ritual počinje iznova. U nekim je sinagogama također popularno da djeca isporučuju slatkiše svima.

Sljedećeg jutra, tijekom Simchat Torah usluga, mnoge zajednice će se podijeliti u manje molitvene skupine, od kojih će svaka koristiti jednu od sinova Torajevih svitaka. Dijeljenje usluge na taj način daje svakoj prisutnoj osobi priliku da blagoslovi Tore. U nekim tradicionalnim zajednicama, samo muškarci ili pre- bar mitzvah dječaci u pratnji odraslih blagoslivljaju Tore (post bar mitzvah dobi odbrojavaju se među muškarcima). U ostalim zajednicama, žene i djevojke mogu sudjelovati.

Budući da je Simchat Torah takav sretan dan, usluge nisu tako formalne kao u drugim vremenima. Neke zajednice piti alkohol tijekom službe; drugi će napraviti igru ​​iz pjevanja tako glasno da utopaju glas kantora. Ukupni odmor je jedinstveno i radosno iskustvo.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Bahá'i
27. oktobar
Praznik rođenja Bahá'u'lláhs-a
Slavi se rođendan utemeljitelja Bahá'i vjere koji je rođen 1817. u Teheranu/Iran kao sin jednog ministra na kraljevskom dvoru. Ovaj dan Bahá'í slave širom svijeta u duhovnoj atmosferi i na svečan način.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

31. oktobar
Dan reformacije (evang.)
Radi se o jedinom izvornom prazniku evang. crkve koji podsjeća na objavljivanje teza Martina Lutera na Dvorskoj crkvi u Wittenbergu 31. oktobra 1517. kojima je pozvao na obnovu (reformaciju) crkve. Ove teze su označile početak odvajanja od katoličke crkve.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
laganini
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 436
Posts: 1870
Joined: Tue Aug 04, 2020 11:11 pm

Re: O svim religijama

Post by laganini »

..danas u stvari sad je već jučer veliki svetac kod nas:svi sveti... :)

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

laganini wrote:
Wed Nov 02, 2022 12:23 am
..danas u stvari sad je već jučer veliki svetac kod nas:svi sveti... :)
Dan sjećanja na Sve svete nastao je pretvaranjem rimskog Panteona u kršćansku crkvu i ustanovljavanjem jednog dana za odavanje počasti svim svetima
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

02m novembar
Dušni dan, Spomen svih vjernih pokojnika (kat.)
Ovaj dan stoji u uskoj vezi sa Svim Svetima. Poslije svetaca sjeća se i "sirotih duša" u čistilištu, u vrijeme njihova čišćenja od grijeha, pre nego što stignu u Raj. Običaj je da se na ovaj dan obilaze groblja i pale svijeće za pokojne.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 347
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: O svim religijama

Post by kreja »

Sikizam
08. novembar
Rođendan gurua Nanaka
Tokom 48 sati čita se cela sveta knjiga, Guru Granth Sahib. Posle pevanja i kratkog govora o značaju praznika prisutni besplatno dobijaju vegetarijanska jela iz "Langara", javne kuhinje Sika.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

Post Reply