Drugacije kulture i obicaji

Priče sa putovanja, preporuke za putvanja, savjeti
User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Drugacije kulture i obicaji

Post by Peace »

Bilo da zelite komentarisati vec postavljano ili nesto sami postaviti; sve moze :)

Pleme najljepših ljudi na planeti: Tijelo premazuju blatom i nikad se ne kupaju

Image

Ovaj narod važi za najljepše afričko pleme. Tradicionalno i muškarci i žene idu u toplesu, a tijelo im je premazano blatom kao zaštita od sunčevog zračenja. Oni se ne kupaju, već koriste aromatične biljke i smolu. Vjeruju da dijete samo bira roditelje.

Himba pleme nastanjeno je u okolini grada Opuwa, regija Kunene, u sjevernoj Namibiji. Ova populacija broji oko 50 tisuća ljudi, a predstavlja kulturološki diverzitet jer žive nomadskim načinom života, pretežno se održavajući od stočarstva i sakupljanja plodova.

Vrlo su patrijarhalni, vjeruju u jednog boga – Mukurua i skloni su poligamiji. Njihov socijalni status određuje se prema količini stoke koju posjeduju, a česta je pojava da muškarci koji su više na društvenoj ljestvici imaju po nekoliko žena.

Kako je sve podređeno stočarstvu, ovi nomadski pastiri često migriraju sezonski iz matičnog sela u sela koja imaju bolje pašnjake za njihove životinje. I pored dosta kretanja i susretanja s drugačijim, modernijim životnim stilovima, oni su zadržali kulturnu “otpornost” zahvaljujući strogim mjerama o posjeti njihove zajednice koje je poduzela Vlada Namibije kako bi ih zaštitila od pretjeranog izlaganja stranim utjecajima.


Međutim, to ne sprječava pripadnike plemena, pogotovo one koji žive blizu većeg grada, da koriste sve dobrobiti urbanog života.

Tako nije iznenađujuće, premda je neobično, vidjeti ženu iz ovog plemena, tradicionalno obučenu, kako kupuje namirnice u nekom od lanaca supermarketa ili koristi usluge zdravstvene pomoći.

Namibijska vlada odredila je striktna pravila za očuvanje njihovog društva.

Image

Jedinstvene karakteristike

Ono što ih izdvaja i čini dodatno fascinantinim za zapadnog čovjeka je posebnost njihovog fizičkog izgleda. Naime, ovaj narod važi za najljepše afričko pleme. Tradicionalno i muškarci i žene idu u toplesu, nose suknje izrađene od kože u raznim bojama, a odrasle žene nose jednostavne kožne ogrtače i kožne čarape kako bi zaštitili svoje noge od otrovnih životinjskih ugriza.

Tijelo im je premazano blatom kao zaštita od sunčevog zračenja.

Posebno su zanimljive žene jer kosu i tijelo mažu mješavinom maslaca i pigmenta okera, dobivajući tako crvenkastu nijansu koja predstavlja zemlju i plodnost, te krv kao simbol života.

One se ne kupaju, već koriste aromatične biljke i smolu umjesto toga. Frizura je jako važna za pripadnike plemena Himba jer ukazuje na dob, socijalni i bračni status. Muškarci plemena Himba imaju jednu pletenicu kada su sami, a vezuju kosu iza kada se ožene.

Žene nose nevjerojatno složene stilove koji se mijenjaju ovisno o tome jesu li u braku i koliko su stare. Djeca imaju 2 pletenice, a od početka puberteta djevojačke pletenice su prebačene naprijed na lice.

Image

Obiteljski život

U plemenu Himba vjeruju da dijete samo bira roditelje. Jedino što ne može izabrati je kada će ga roditi, već mora čekati dok se majka ne odluči da ima dijete.

Kada žena poželi postati majka, ona ode u šumu i meditira dok ne čuje pjesmu djeteta koje želi da ga ona rodi. Tek kada čuje tu pjesmu, ide naći muškarca koji će biti otac tog djeteta. Kada ga pronađe, ona ga uči ovu pjesmu i prije nego fizički začnu dijete, oni pjevaju pjesmu kako bi ga prizvali.

Međutim, tu pjesmu moraju naučiti i babice i druge žene u selu, kako bi s njom dočekali dijete kada se rodi. Ta pjesma će kasnije pratiti dijete kroz život.

Djecu čuvaju žene i ostala djeca iz plemena, a muškarci su često odsutni od kuće na duži vremenski period.

3
3 Image

User avatar
Banshee
Član
Član
Reactions: 372
Posts: 465
Joined: Fri May 01, 2020 10:48 pm

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Banshee »

Volim takve emisije o običajima i verovanjima drugih naroda, na faksu sam imala predmet "Kulturna antropologija", jedan od interesantnijih pa se seti ovog da potražim da li ima negde na Google :)

Neobična tradicija na severu Tajlanda: „Žene žirafe“ u plemenima Padaung i Kajan

Upoznajte žene dugih vratova poznate kao „žene žirafe“, koje vekovima neguju nesvakidašnju tradiciju nošenja bakarnih prstenova oko vrata, koji neretko dosežu težinu i od nekoliko kilograma.
Na graničnom pojasu između Tajlanda i Burme živi pleme Padaung, u kojem devojčice i žene ukrašavaju svoju figuru bakarnim prstenjem koje nižu oko vrata i članaka. Ovo pleme već vekovima čuva plemensku tradiciju dugih vratova, koji predstavljaju simbol uzvišene lepote.

S druge strane, u plemenu Kahan u selu Nam Peang Din žene nose prstenove oko vrata, jer se veruje da će time prestati da privlače pažnju muškaraca iz drugih plemena.
Ova nesvakidašnja tradicija nije nimalo naivna i iako nošenje prstenova ne produžava sam vrat, postepeno dodavanje mesinganih prstenova deformiše ključnu kost i grudi kod žena.
Prvi prsten se stavlja devojčicama oko pete godine i postepeno se svake godine dodaju još dva prstena. Kad odrastu, devojke oko vrata nose i do nekoliko kilograma i sveukupno 24, 25 prstenova.

Iako nije sasvim jasno zašto se ova neobična tradicija kod žena iz plemena na severnom Tajlandu još uvek neguje, za pripadnice ovih plemena prstenovi oko vrata su obavezno plemensko obeležje.

Image

Image

Image

Priča kaže da su poglavice plemena Padaunga, smeštenog na tromeđi Mjanmara, Tajlanda i Laosa, hteli da njihove žene liče na labudove. Pošto oni imaju dugačke vratove, odlučili su da žene ulepšaju tako što će im rastegnuti njihove.Druga legenda kaže da su se duhovi ovog plemena nekad davno pobunili protiv njihovih predaka i rešili da ih kazne tako što su poslali tigrove. Kako bi se zaštitili od njihovih ujeda, Padaunzi su napravili oklope oko vrata. Treća legenda pak kaže da su jedino devojčice rođene u sredu za vreme punog meseca smele da nose ove kolutove.
Padaunzi su oduvek bili poljoprivrednici i stočari, ali nisu bili miroljubivi. Često su vodili ratove sa susednim plemenima iz Burme. Bakarni kolutovi služili su i kako bi se žene jednog plemena lakše razlikovale od onih iz protivničkog.

Vrat ne postaje duži kada nosite ove prstenove, već se zapravo ramena guraju nadole i sprečava se njihovo razvijanje, kako bi se stvorila iluzija dužeg vrata - objašnjava jedna starija pripadnica plemena.Okovanost ženskog vrata donosi veliku zaradu i predstavlja najveći izvor prihoda plemena. Odrasle žene sa prstenjem oko vrata dobijaju svakog meseca od starešine plemena 30 evra i 30 kg pirinča. Za svaku devojčicu sa sličnim ukrasima roditelji dobijaju još 15 evra i 20 kg pirinča. To im je veoma dragocena pomoć jer su ranije čitav dan provodili u poljima pirinča i od te zarade jedva sastavljali kraj s krajem.

Padaunzi turistima iz svih krajeva sveta naplaćuju čak i da vide „žene žirafe“ i da fotografišu njihove ukrase. A i da nema turista, one kažu da ne bi prestale da nose svoje ogrlice.Dakle, žene su te koje zarađuju za život porodice, a muškarci su zaduženi za decu i kućne poslove. Padaunzi su sada, za razliku od svojih predaka, prijateljski raspoloženi i rado primaju posetioce.

1
1 Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Ja ne trepcem kad je ovo na nekom tv programu :)

User avatar
Mina
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 693
Posts: 1520
Joined: Thu Apr 30, 2020 6:36 pm

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Mina »

Image

Nasljeđe i kultura Aboridžina u povijesnom su kontinuitetu jedni od najstarijih na svijetu. Crteži i gravure na stijenama kod mjesta Olary u Južnoj Australiji stari su 34 000 godina. Aboridžini vjeruju da žive na tom kontinentu od početka vremena.
Nakon što su Europljani otkrili Australiju, broj Aboridžina je u stalnom opadanju, a 1994. godine bilo ih je oko 300 000 sa stanovnicima Torresovih otoka.

Postoji mnogo različitih plemena koja govore različitim jezicima. U njihovim mitovima, načinu života i kulturi postoje razlike i sličnosti. Antropološka istraživanja posljednjih pedesetak godina ukazuju na postojanje 300 – 500 aboridžinskih jezika, a oko 10 % Aboridžina još uvijek govori svojim vlastitim jezikom.

Postoje mnoge aboridžinske mitske priče koje govore o odnosima zemaljskih i božanskih bića. Iako su jednostavno ispričane, one ukazuju na božanske korijene ljudi.

Mitovi izazivaju strahopoštovanje jer se bave velikim i dubokim misterijima. Inicirani Aboridžini čuvaju tajno značenje svojih mitova. U aboridžinskom društvu postoji više stupnjeva inicijacije u misterije. U tim inicijacijama skriveno značenje mitova i pjesama, obreda i ceremonija prenosi se usmenim putem. Svaka pjesma slavi jedinstvenu ulogu Duha predaka unutar svetog krajobraza, svaka je pjesma dio same Kreacije.
Image
Vrijeme snova

Vrijeme snova važan je koncept za razumijevanje aboridžinskih mitova vezanih za kreaciju. Primordijalna bića, koja su do tog vremena spavala pod površinom zemlje, ustala su kako bi stvorila svijet u Vremenu snova.

U jeziku arrente izraz altjiranga ngambakala sugerira da “potječu iz svoje vlastite vječnosti”, “besmrtni”, “nestvoreni”. To je ključni koncept Vremena snova ili Sanjanja. Istovremeno altjirarma znači “vidjeti ili sanjati vječne stvari” ili “vidjeti uz pomoć vječnog vida”.

Prije nego što je nastala zemlja, postojala je tamna, bezoblična materija, nepregledna vodena površina ili ravna površina bez obrisa. Duhovni preci označavaju sav prostor i sve vrijeme od čega se potencijalno sastoji ta tamna, bezimena materija, ngallalla yawun (“sve mekano poput želatine”). Taj je koncept vrlo sličan kaosu iz grčke mitologije ili konceptu prvobitnih voda koje su, prema hinduističkoj tradiciji, prethodile kreaciji.

Priče iz Vremena snova temelj su društvenog i religioznog života. One govore o putovanjima tih primordijalnih bića i pokazuju kako je oblikovan krajolik, kako je stvorena vatra, kako su stvorene biljke, životinje i ljudi, pa čak i kako su nastala oruđa poput koplja i žrvnja koja će služiti muškarcima i ženama u svako­dnevnom životu.
Image
Arranda, narod iz unutrašnjosti, govori da je na početku Zemlja bila poput pustoši. Nije bilo ni brda ni rijeka, ni svjetla, jer su Sunce, Mjesec i zvijezde još uvijek spavali pod zemljom. Nije bilo ni biljaka ni životinja, tek polurazvijena materija polurazvijene djece koja su bespomoćno ležala na mjestima koja će poslije postati slana jezera i izvori vode.

Ta djeca bez oblika nisu se mogla razviti u muškarce i žene, ali nisu ni starila niti umirala. Doista, ni život ni smrt, onakvi kakve ih mi poznajemo, nisu tada postojali na licu zemlje. Ali ispod zemlje, život je postojao u obliku bezbrojnih primordijalnih bića koja su tamo spavala, iščekujući poziv da se pojave.

Što ih je pozvalo da se probude, ne znamo, ali jednog dana otvorile su im se oči i oni su se probili na površinu zemlje i oplodili je svojom energijom i snagom. Sunce i Mjesec također su ustali, a Zemlju je preplavila svjetlost. Ovo je osobita, složena kozmogonija. Da bi stvorila ljudski rod, ta su bića, “rođena od vlastite besmrtnosti”, upotrijebila kamene noževe, prvo da oslobode ruke i noge Inapatua, kako su nazivali nerazvijenu djecu, zatim su im uz četiri žustra reza napravili prste na rukama i nogama. Oči i usta bili su otvoreni, nosovi i uši bili su oblikovani te su prvotno bezoblični Inapatui brzo izrasli u odrasle ljude.1

1 Charles E. Hulley, Dreamtime Moon, Reed Books, 1996

U aboridžinskoj kozmologiji sve i svatko, sav prostor i sve vrijeme isprepleteni su i međuovisni i sve je međusobno srodno. Aboridžini prepoznaju da u sebi nose iskru svojih predaka koja se može aktivirati u ceremoniji i obredu te da imaju neprekinutu vezu s vremenom stvaranja koje nazivaju Vrijeme snova ili Sanjanje.

Duhovna bića stvorila su sveto učenje Sanjanja (Zakon); uspostavila su običaje, naučila su ljude loviti, koristiti se vatrom i napraviti posuđe za kuhanje, naučila su ih plesati i izvoditi ceremonije i izumila su jezike.
Image
Mitski preci

Mitski preci imaju važnu ulogu u kreaciji i životu Aboridžina, osobito u njihovim ceremonijama. Ta bića koja su sudjelovala u kreaciji su preci, a neki od njih su povezani s božanskim bićima, zvijezdama, planetima, Suncem i Mjesecom. Djan’kawu je kolektivno ime za tri mitska pretka: muškog pretka zvanog Djan’kawu i njegove dvije sestre. Starija sestra zvala se Bildjiwuraroiju ili Bildjiwuraru, a mlađa Miralaidj, Malalait ili Mandalaidj. Dvije sestre se dovode u vezu sa Suncem, a jedan od njihovih totema je papiga crvenih grudi čije perje sliči bojama Sunčeve svjetlosti.

Bornumbirr je Jutarnja zvijezda.

Nakarra Nakarra – sedam sestara Sanjanja, odgovara zvjezdanoj konstelaciji Plejada. One slave život žena, od skupljanja plodova do priprema za sudjelovanje u ceremoniji i njihovim ulogama u inicijaciji svojih sinova. U Vremenu snova (Ngarangkarni) sedam sestara spustilo se s neba i putovalo je zemljom. One su bile prve žene na Zemlji. Došle su na Zemlju da bi lovile i skupljale hranu, oslikavale tijela i ceremonijalno plesale.

Mirrabooka je konstelacija Južnog križa. On je uvijek pratio plemena koja je volio i zaštitnik je čovječanstva.

Kurikita, još jedna mitska pretkinja, bila je supruga nebeskog boga Biamija. Ona je bila sasvim prekrivena kristalima kvarca i kada se okretala, bliještala je u svim smjerovima. Bila je prekrasna izgleda, mlada i puna života. U Vremenu snova sa zemlje je otišla na nebo, u Wanclangganguru, mjesto iza oblaka. Povezana je s emuom, zvanim jarawajewa, koji je njezin pomoćnik, totem. Ona je i majka Vrana (Waken, Waa ili Wahn) koje su jako važne mitske pretkinje vezane za noć ili tamu i sjenu. Vrane su također povezane sa zvijezdom Canopus.

Žena Sunce je Wuriupranili, a Muškarac Mjesec je Japara. Oboje nose baklju koja gori dok ne stignu na zapadni obzor; tada ugase plamen i služe se dijelom baklje koji se još dimi da osvijetle put za povratak prema istoku kroz mračne prostore podzemnog svijeta. Svakog jutra, vatra koju je upalila Žena Sunce za svoju baklju, daje prve zrake zore. Ona oslikava svoje tijelo moćnim okerom.
Image
Dugina Zmija

Drugi važan koncept kreacije je Dugina Zmija. Dugina Zmija može se vidjeti na većini prikaza kreacije koje su stvorili aboridžinski umjetnici.

Obožavanu i zastrašujuću Bolong, Duginu Zmiju, štuju sva aboridžinska plemena širom Australije kao Kreatora života. Kad je Bolong (koja ima i ženske i muške aspekte) stvorila život, svrstala je sva živa bića u određene kategorije.

U Vrijeme snova zemlja je spavala. Ništa nije raslo. Ništa se nije micalo. Zatim se jednog dana Dugina Zmija probudila iz svog sna i probila kroz Zemljinu koru, mičući kamenje koje joj je smetalo na putu. Kad se pojavila, pogledala je oko sebe i krenula preko zemlje u svim smjerovima. Putovala je uzduž i poprijeko, umorila se, sklupčala i zaspala. Na zemlji je ostavila zavojite tragove i otisak svog tijela. Kad je proputovala svu zemlju, vratila se na mjesto na kojem se prvi put pojavila i zazvala žabe: “Iziđite van.” Žabe su sporo izlazile ispod Zemljine kore jer su imale pune trbuhe vode koju su čuvale za Vrijeme snova. Dugina Zmija ih je poškakljala po trbuhu, a kad su se žabe počele hihotati, voda je potekla zemljom i ispunila tragove koje je Dugina Zmija ostavila na svom putu, pa su tako nastale rijeke i jezera. Zatim je počela rasti trava, drveće se uzdiglo i počeo je život na zemlji. Sve životinje, ptice i gmazovi probudili su se i krenuli zemljom za Duginom Zmijom, Majkom Života.

Mjesec

Većina aboridžinskih mitova govori o muškom Mjesecu i ženskom Suncu.

Prema Aboridžinima, Mjesec je donio dva važna poklona: plodnost i nadu u život nakon smrti. Mjesec je oplođujući muškarac koji je udijelio svoju reproduktivnu moć ženama, kao i biljkama i ­životinjama.

Mjesec upravlja vodama u kojima se odražava. Izaziva poplave i upravlja plimom i osekom. Njegov prirodni sat sastoji se od 28 ciklusa. S tri mračna dana i obrascem uspona i pada, on je gospodar smrti i ponovnog rođenja.
Image
Postoji ideja školjke nautilusa kao kostura mrtvog Mjeseca. A Mjesec se prikazuje kao darivatelj života u nizu pjesama nazvanim Ciklus kostiju Mjeseca:

Sviraju se melodijske udaraljke, puše se u drvene trube, a žene plešu na mjesečini i pjevaju kako je Mjesec živio sa svojom sestrom Dugong na ravnicama uz granicu s uvalom Arnhem. Dugong je sakupljala gomolje ljiljana i korijene lotosa za hranu, ali cijelo su se vrijeme na nju lijepile pijavice, pa je jednoga dana izvan sebe dojurila kući i povikala: “Brate, dosta mi je tih pijavica! Odustajem od života na zemlji, otići ću u more i postati gong.”

“Što da radim?” zapita je Mjesec.

“Ti ostani na nebu,” reče njegova sestra, “ali prvo moraš umrijeti.”

Mjesec razmisli: “Ali ja neću umrijeti poput ostalih ljudi,” reče on, “Ja ću se opet vratiti u život.”

“Kako god hoćeš,” reče Dugong, “ali ja neću. Kad umrem, ja se neću vratiti, a ti možeš sakupiti moje kosti.”

“Ja sam drugačiji,” reče joj brat, “kad umrem, ja ću se vratiti. Svaki put kad obolim, postat ću vrlo mršav i pratit ću te do mora, ali onda, ostat će samo moje kosti, ja ću ih baciti i umrijeti.”

“Postat ću čisti duh,” pomisli on, “ali nakon tri dana, ja ću ustati i vratiti se na nebo.”

Kao što se iz ovoga vidi, oni su dobro poznavali Mjesečev ciklus; tri tamna dana bez Mjeseca. No da bi mogao ostati na nebu, mora umrijeti, a to je ideja vrijedna razmatranja.

Emu, rak, oposum, žaba i medvjed svete su životinje Mjeseca. Kost i bumerang također se povezuju s Mjesecom. Na Mjesečevo stablo nailazi se u mnogim australskim mitovima u kojima visoko stablo ili čudesno rastuće stablo oblikuje ljestve za Muškarca Mjeseca kako bi on dosegnuo nebo. Ponekad Mjesečevo stablo raste u šumarku ili u vrtu. Očaravajuća je pojava u aboridžinskim mitovima rodno mjesto Mjeseca. Spominje se dolina u kojoj je zemlja najplodonosnija na­ ­svijetu.
Image
U mitu plemena Dieyerie Južne Australije, Pirra (Mjesec) napravio je sva stvorenja pod paskom Duha stvaratelja zvanog Mooramoora.

Mjesečev ciklus povezan je sa životom i smrću. Bahloo, Mjesec koji opada svakog mjeseca, ali ponovo izraste u svoju punu veličinu, znak je čovječanstvu da kad čovjek umre, i on će biti vraćen ponovno u život na zemlji koju je Baime (Veliki Duh, a njegova žena Birrahgnooloo opisana je kao Majka Svega) za njega priskrbio.

***

Aboridžini održavaju svoju tradiciju usmenim putem, tako da su jedina zapisana tradicija do koje možemo doći priče koje su bijelom čovjeku ispričane u posljednja dva stoljeća. Te priče jasno pokazuju da Aboridžini posjeduju duboko poznavanje kozmosa i čovjeka te da pokušavaju živjeti prema njegovim zakonima. Njihove veze s božanskim bićima i sa Zemljom, majkom svih živih stvorenja na svijetu, još uvijek su vrlo žive. Tradicija koja izvire iz aboridžinskih mitova govori svojim univerzalnim jezikom i ljudima modernog svijeta o nekim drugim, dubljim dimenzijama života.
1
1 Image
I'm waking up to ash and dust I wipe my brow and I sweat my rust

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Ko voli ove stvari, nek sebi negdje nadje ovu knjigu

Image

Mnogo je zanimljiva.
1
1 Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Pleme Dukha u Mongoliji već vijekovima živi s irvasima i vukovima

Image


Od nastanka civilizacije ljudska rasa je mnogo napredovala. Ljudi su, izlazeći iz pećina, počeli graditi gradove pa one prethodne generacije ne bi mogle ni da zamisle ono što je do sada izgrađeno.
Zbog globalizacije bilo je teško sačuvati baš svu historiju i kulturu naših predaka.
No, pleme Dukha u Mongoliji već vijekovima živi na isti način kako su to ljudi činili na početku civilizacije, zbog toga je ovo pleme toliko fascinantno za sve one koji ga posjete. Osim toga ovo nomadsko pleme razvilo je i poseban odnos prema divljim životinjama, a ta veza je toliko čvrsta da će vas ostaviti u čudu, piše Beauty of planet.

Fotograf Hamid Sardar-Afkhami nedavno je posjetio pleme Dukha i dokumentovao ono što je vidio kroz niz zapanjujućih fotografija.

Kroz svoju jedinstvenu kulturu, ljudi iz plemena Dukha razvili su jedinstven odnos s irvasima. Koriste ih kao prijevozno sredstvo preko neravnog terena koji nazivaju domom.

Image
Djeca se još kao vrlo mala uče kako da se ophode prema irvasima. Pleme Dukha je poznato i kao “Tsaatan”, termin koji znači “pastir irvasa”.

Danas su otprilike ostale 44 porodice Dukha. To je otprilike od 200 do 400 ljudi. Također se smanjuje i populacija sjevernih jelena. Primarni prihod ovog plemena je od turista. Ljudi ih posećuju i plaćaju im za predstave, zanatske rukotvorine i jahanje irvasa.

Image

Osim što dresiraju irvase, dresiraju i vukove. Oni love i male šumske životinje, poput zečeva, i time zarađuju oko dva američka dolara. Ljudi Dukha plemena dresiraju i zlatne orlove koji im pomažu u lovu. Lov na orlove smatra se privilegijom. Onima koji to uspiju pleme iskazuje poštovanje.

Image

Pleme smatra da ima duhovnu vezu sa svim životinjama. Ova veza im dozvoljava da se u prirodi osjećaju kao kod kuće te da održe kulturu uprkos utjecajima spoljašnjeg svijeta.

1
1 Image

User avatar
Vjetar
* * * * * *
Reactions: 1505
Posts: 2403
Joined: Wed Apr 15, 2020 11:57 am
Location: Na konju

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Vjetar »

Meni su i Amiši zanimljivi. Tako se striktno drže tradicije i svojih principa i to rade u okruženju koje je toliko drugačije od toga čemu oni teže.
Image


Na temu Amiša stvoreni su mnogobrojni dokumentarci u kojim se na realan način pokušava prikazati njihov način života, životne navike te objasniti zašto su se odlučili za ovakav način života.

Europskim narodima ovakav način života je nezamisliv, a zapadnjačka kultura na to gleda kao jedan dio povijesti koja je sada tipična upravo za Ameriku.

Ovaj svijet tajanstvene i neobične sekte podijeljen je na njih i ostali svijet. Prema njihovoj teoriji oni samo fizički žive na ovom svijetu jer „moraju“, a zapravo nemaju nikakve veze s zemaljskim svijetom niti su dio njega.

Dok mnogobrojni turisti diljem svijeta svake godine odlaze na turističke izlete kako bi vidjeli život Amiša, oni u svojim načinom života žive svoj običan, svakodnevni život poštujući stroga pravila zajednice.
Image

Kratka povijest Amiša
Povijest Amiša datira još iz 17. stoljeća kada su se za vrijeme protestantske reformacije u Europi, Amiši izdvojili kao poseban anabaptički ogranak. Protestantizam kao dio kršćanstva dijeli se još na četiri ogranaka, a jedan od njih naziva se „slobodne crkve“ koje čine upravo Amiši.

Njihova izdvojenost najviše se bazira na činjenici da oni smatraju da se krštenje mora obaviti kada je čovjek odrasla osoba odnosno kada može odlučivati za sebe.

Krštenje djeteta za njih nikako ne dolazi u obzir jer dijete nema mogućnost izbora.

U Ameriku se doseljavaju početkom 18.-og stoljeća, a najveći broj Amiša možemo naći u Ohiju, Indiani i Pennsylvaniji. Sa sobom donose stroga pravila koja svaki član amiške zajednica mora poštivati.

Image

Za njih je razvoj i napredak Amerike neshvatljiv, industrijska revolucija je jedno od najvećih zala koje je pogodilo ljudsku populaciju, a prihvatljivo je ono što koristi u praksi i svakodnevnom životu.

U osamdesetim godinama 20. stoljeća vode bitku protiv školskog sustava u Americi, jer smatraju da njihova djeca ne trebaju pohađati škole, budući da ih znanje i pristup informacijama može učiniti individuama koje će moći donijeti neke vlastite odluke.

Amiši se dijele na podgrupe, a žive u zajednicama koje čine određeni broj obitelji. Svaka zajednica zasebno u odnosu na drugu donosi svoja pravila iako su u globalu poštivanja osnovnih pravila za sve jednaka.

Image

Kako žive Amiši
Njihov život dosta je jednostavan, usmjeren prema prirodi, poštivanju pravila zajednice i „borbi“ protiv vanjskog svijeta. Prilično su zatvoreni, većina se ne školuje jer prema njihovom načelu boje se da će ih znanje otuđiti od doma i napuštanju amiške vrijednosti.

Slijede radikalan način života, ne smiju se snimati ni fotografirati budući da je to protiv njihovih vjerskih zapovijedi.

Image

Postoje osnovne karakteristike koje su za sve Amiše jednaki bez obzira u kojoj su zajednici, a to su da oženjeni muškarci uvijek moraju nositi bradu, postoje osnovna pravila o odijevanju za sve, voze se buggyjima, redovno moraju pohađati religijske obrede, ne koriste automobile, televizore i računala, zajednica određuje da li će se koristiti solarna energija ili neke vrste baterija.

Image

Amiši se dijele na staromodne i „moderne“ Amiše
Oni moderniji prihvatit će pomoć liječnika, koristi će zahvate u bolnicama kod oboljenja i rađat će u bolnicama. Oni konzervativniji okreću se alternativnoj medicini i liječenju unutar zajednice. Za njihovu zajednicu karakteristično je da počnu ljubovati sa 18 godina, a do 23. godine sve djevojke bi trebale biti udane.

Imaju pravo na upoznavanje s nekoliko odabranika, seks je zabranjen, a razvod kod njih ne postoji. Ponizni su i za njih je Bog vrhovno biće, a oprost je za njih dio uobičajene religije bez zla i osveta.

Image

Što kad Amiš napusti zajednicu
Da bi postali dio amiške zajednice morate naučiti tečno pričati njihov dijalekt, prijeći na njihovu vjeru, krstiti se nanovo u zajednici u poštivati stroga pravila života. Međutim postoji i ona grupa ljudi koja se nikako nije mogla pomiriti sa ovakvim načinom života te su zauvijek odlučili napustiti zajednicu.

Prema nekim podacima broj ljudi koji odluči napustiti zajednicu je jako malen, a onaj koji to napravi snosi velike posljedice. Neke od njih su da obitelj s odbjeglom osobom više nikad ne razgovara i za njih je taj član obitelj mrtav. Ukoliko vas i prihvate nazad, uvijek ćete sa sobom nositi etiketu odbačenog.
2
2 Image

User avatar
Bella
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 2037
Posts: 7465
Joined: Wed May 06, 2020 5:50 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Bella »

:hm ..tak..igraju sistem....kod mene su dosta 'relaksirani'. Vidjam ih svakodnevno, neki voze trokolice s motorom.. :hahah i to jure po trotoaru, slikaju se... idu na plazu, ali ne skidaju haljine..-
-ali, djevojke su vesele..uvijek nasmijane...Image muskarci -jos uvijek s tradicionalnom frizurom..Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

I meni du amisi padali na pamet.

Meni su najblizi u Kentuckyju. Nasi ljudi u toj state kupuju od njih domace proizvode, a i iz Gergije idu.

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

A kako je lijepo pogledati sve ove slike <3 Ne mozes vjerovati da zivimo u isto vrijeme na zemlji.
1
1 Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Ostaci strahovite tradicije: Lepota žena naroda Čin skrivena iza tetovaža i minđuša

Visoko u planinama Mjanmara se još uvek mogu pronaći ostaci varvarskog doba. Lepota devojaka starosti između 12 i 14 godina je vekovima bila narušavana tetovažama iz neobičnog razloga.

Image

Mlade devojke iz naroda Čin, starosti između 12 i 14 godina, poružnjivane su na bolne načine, kako bi svojim izgledom bile neprivlačne potencijalnim kidnaperima.

Prema legendi, ova tradicija započeta je kako bi žene iz plemena bile spasene od antičkog kralja, koji ih je, protiv njihove volje, odvajao od porodica i vodio u svoj harem.

Image

Od tada, ovaj običaj je nastavljen da se primenjuje, a danas se smatra bitnim delom kulturološke zaostavštine.

Naime, ženama su bojena lica pravljenjem trajnih tetovaža različitim stilovima i različitim dizajnom, a takođe su nosile i ogromne minđuše koje su im rastezale kožu.

Image


Običaj se nastavio sve do 1960-ih, kada je vlada Mjanmara (tadašnje Burme), odlučila da okonča ovu tradiciju.
2
2 Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Moram I ovo danas , jako mi je zanimljivo.

Život na jezeru Titikaka: Grad Puno i ostrva na kojima već 500 godina žive plemena Kečua i Ajmara

Image

Na 3800 metara nadmorske visine, tik uz obalu prelepog jezera Titikaka (Lago Titicaca), nalazi se grad Puno. Uprkos predivnom okruženju, Puno predstavlja raskošnu kolekciju nedovršenih kuća, tako da je lakše pronaći iglu u plastu sena nego u Punu dovršenu kuću.

Izuzetak su samo dve lokacije u centru grada, Plaza de Armas i Kale Lima (Calle Lima), gde je u par stotina metara smeštena sva lepota Puna.

Image

Na lokaciji Kale Lima nalaze se brojni restorani sa veoma ukusnom i jeftinom hranom, menjačnice gde možete po povoljnom i fer kursu razmeniti eure, dolare ili bilo koju konvertibilnu valutu, prodavnice koje nude izuzetno kvalitetna pletiva od alpake te veliki broj turističkih agencija koje će vam ponuditi aktivnosti za obilazak atrakcija na jezeru Titikaka. Grad Puno i nije baš dragulj Perua, ali ima svoje čari.


U samom gradu se susreću dve kulture, i to Kečua i Ajmara, tako da je Puno, uz Kusko (Cusco), jedini grad u Peruu gde se možete susresti s ovim narodima i njihovom kulturom. Pravo je uživanje gledati njihove žene sa cilindrima na glavi koji su obavezno manji za dva broja. Ovi šeširi služe samo kao dekoracija, nemaju nikakvu drugu svrhu, kao što kod nekih plemena u okolini Kuska štite lice i glavu od jakog sunca. Na ovim visinama sunce često sagori lice do te mere da nakon dužeg izlaganja postaje ugljenisano na obrazima i čelu.

VRELO SUNCE I JEZERO TITIKAKA
Iako su dani prilično vreli, jer sunce od jutra do zalaska "krvavo" greje, tokom noći je prilično hladno, tako da ćete u hotelu obavezno dobiti dva ručno rađena jorgana, toliko teška da vam se prilikom ustajanja čini kao da vas je u snu neko prebio i treba vam najmanje pola sata da se oporavite od njihovog tereta.

Varljivo sunce je najopasnije za strance koji dođu u Puno i odu do nekog od obližnjih ostrva. Mnogi se raskomote kako bi se sunčali, ne razmišljajući o posledicama koje znaju biti katastrofalne. U Punu se na ovaj način proseku razboli do pet turista, što i nije mala brojka. Uz opekotine po licu i otvorenim delovima tela, moguće je dobiti i groznicu te će vam trebati najmanje pet dana za oporavak.


I pored ovih opasnosti, u Puno dolazi veliki broj turista. Glavni razlog je jezero Titikaka, a Puno je i usputna stanica za one koji žele da nastave put ka Boliviji. Ovde je veoma lako pribaviti bolivijsku vizu, a kompletna procedura traje samo dva sata, uz napomenu da je viza besplatna.

Na jezeru Titikaka nezaobilazna su dva lokaliteta: plutajuća ostrva Uros na kojima tradicionalno već 500 godina žive pripadnici plemena Kečua (Quechua) i ostrvo Takuila (Isla Taquilla) na kojem živi oko 3.500 pripadnika plemena Kečua i Ajmara (Aymara). Za odlazak na ove lokalitete je dovoljan jedan dan ukoliko ste ranoranilac i ustanete oko šest časova.

Kao što sam pomenuo, u Kale Lima je mnogo agencija koje nude ove ture, isto tako i svi hoteli imaju ovaj program u saradnji sa kompanijama koje vrše prevoz putnika do ostrva Uros i Takuila. Najjednostavnije je uplatiti aranžman u hotelu u kome ste odseli, od njih ćete dobiti i sve potrebne instrukcije, a najmanje dva puta će vam skrenuti pažnju da se ne izlažete suncu i da bi dobro bilo da uzmete kremu sa zaštitnim faktorom, naočare za sunce i šešir. Ja sam u svom hotelu uplatio turu za ova dva ostrva i u šest časova već bio na spreman za polazak.

Iako je bilo rano, hotelsko osoblje je već bilo na nogama kako bi poslužilo doručak za sve one koji su se prijavili za odlazak na Titikaku. Tačno u sedam je došao automobil kojim sam otišao do luke, a vozač me je otpratio i do brodića kojim ću otići na ove dve lokacije i vratiti se u Puno pre zalaska sunca.

NASTANAK PLUTAJUĆIH OSTRVA

Image

Krenuli smo u pola osam, a nakon pola sata smo stigli u Uros, na jedno od 87 plutajućih ostrva. Sva ostrva su rađena po istom šablonu i veoma su mala. Raspitao sam se i saznao da nema ostrva većeg od 500m2, a mnoga od njih imaju površinu između 300 i 400m2. Početak života na ovim ostvima datira još pre 500 godina ili tačnije od dolaska Španaca na ove prostore.

Regija Puno je veoma bogata srebrom i dragim kamenjem, tako da su pripadnici plemena Kečua imali mnogo raznovrsnih predmeta od srebra. Zbog toga su ih Španci često napadali, kako bi im oteli srebro i nakit. Kako bi se spasli od invazije Španaca, počeli su da prave plutajuća ostrva od busenja koje formira trska u jezeru Titikaka. Pronašli su veoma jednostavan način da sagrade svoja ostrva. Kopljima su odvajali busenje veličine jednog do dva metra kvadratna, a nakon što odvoje busen, kao parče torte, on ispliva na površinu vode jer koren nije vezan za dno jezera.

Jezero Titikaka je toliko duboko da je nemoguće da koren dostigne dužinu od preko 200 metara, kolika je dubina u ovom delu gde se nalaze ostrva Uros. Kada bi sakupili dovoljnu količinu, u svaki busen se zabadaju kolčevi koji izviru oko 25 cm iznad površine, vežu se kanapom kako bi se prilepili jedan uz drugi. Kada se ova faza posla obavi, ostrvo se napušta na mesec dana kako bi priroda učinila svoje. Naime, svaki busen je pun korenja koje će za to vreme ući u susedni, i prilepiti ga uz sebe tako čvrsto da će nakon mesec dana izgledati kao da je jedan nedeljiv komad ogromnog busena. Kada je završena i ova faza, svaki konop se skida sa kolčeva, a zatim se i kolčevi vade iz busenja.

Sledeća faza je da se preko busenja posluže unakrsno tri sloja papirusa koji samo ovde raste, čije srce je jestivo i veoma ukusno, a ujedno i lekovito. Ukoliko imate nesnosnu glavobolju, držanje ove biljke na čelu samo deset minuta će svaku glavobolju oterati u zaborav. Neverovatno, ali istinito.

Nakon što je trska posložena, na red dolazi postavljanje kuća koje su već bile na ostrvu pre nego je sagrađeno novo. Kuće su takođe napravljene od trske, a tako su male i lake da svaku mogu nositi dve odrasle osobe. Jedna kuća je ujedno i jedna prostorija, a veličina ovih kuća varira između četiri i šest kvadratnih metara.

Image
Prikaz busena of kog se pravi ostrvo

Stanovnici ostrva jedu samo ribu i povrće, a za spremanje hrane koriste glinene posude, dok vatru lože na posebno napravljenim komadima gline veličine 50x100cm. Ljudi su se toliko prilagodili ovakvom načinu života da, kako sami kažu, ne bi umeli da funkcionišu na zemlji, niti razmišljaju o tome. Interesantno je još i da ne žele da svoje kćerke udaju van ovih sela, niti da žene svoje sinove devojkama koje nisu rođene i odrasle na nekom od 87 ostrva Uros.

Ribolov i prodaja ručno rađenih suvenira turistima su jedini prihod za skromne ljude sa ovih ostrva. Nakon tri sata boravka na ostrvima Uros, krećem na ostrvo Takuila.

BEZ VOJSKE, POLICIJE I JAVNIH USTANOVA
Ovde sam stigao u 12:30, a to je pravo vreme kako bih u nekom od lokalnih restorana pojeo svežu ribu. Pojeo sam pastrmku sa prilogom od dve vrste krompira koji se ovde uzgajaju, a to su kuvani slatki krompir i prženi koji je istog ukusa kao i kod nas, te čuvenu Inka supu punu raznog povrća.

Nakon ručka sam na trgu zaseo sa starešinama kako bismo malo popričali, a ponudili su mi lišće koke kako bih lakše podneo ovu visinu. Interesantno je gledati muškarce koji prilikom rukovanja obavezno razmene po punu šaku lišća koke. Ovo je tradicija koja je nasleđena od civilizacije Inka, a ista je na svim delovima Anda od Kolumbije, Ekvadora, Perua, Bolivije i jednog dela Argentine.

Image


Takuila se nalazi na 3.950 metara nadmorske visine, a struktura ostrva me je podsetila na Crnu Goru i neke njene predele. Krš i malo zemlje odlična su baza za krompir i kukuruz. Stanovnici su veoma vredni i neverovatno je da "dišu jednim plućima". Svi su veoma složni, a za sve se pita najstariji član zajednice. Prihodi od turista idu u jednu kasu, a taj novac koriste za razvoj sela i samog ostrva. Na ostrvu nema vojske, policije, niti jedne javne ustanove. Kažu da ovde nikada nije bilo nikakvih problema, niti bilo kakve vrste kriminala te, shodno tome, i ne žele da im organi vlasti remete mir u kome žive, što je i vlada Perua ispoštovala. Prilikom žetve i sađenja krompira rade svi, bez obzira ispred čijeg doma se radi. Posao je podeljen na muški i ženski, tako da muškarci kopaju rupe, a devojke i žene zatrpavaju seme u zemlju. Na Takuila ostrvu vlada verovanje da ploda neće biti ako je zasađen muškom rukom.

Kao i na ostrvima Uros, ni ovde se muškarci i devojke ne uzimaju sa narodima iz neke druge regije, već se brakovi sklapaju samo među stanovništom ostrva Takuila. Devojke se udaju već između 13 i 15 godina, dok su muškarci spremni za brak pre navršene dvadesete godine. Nakon venčanja mladenci moraju živeti kod roditelja najmanje četiri godine. Tek se nakon tog perioda mogu odvojiti i početi samostalan život sa najmanje dvoje ili čak četvoro dece koje su dobili dok su živeli kod mladoženjinih roditelja. Za egzistenciju im je dovoljno to što se bave poljoprivredom, stočarstvom i ribolovom.

Image
Novac im i nije toliko bitan u životu jer ga i nemaju gde trošiti. Hrane imaju dovoljno, a garderobu sami proizvode i to od najfinije vune alpake i lame. Na svojoj odeći imaju samo tri boje: belu, crvenu i crnu u raznim kombinacijama. Na vrhu ostrva je mali trg na kome su smešteni jedna malena crkva i dva restorana, u kojima bi putnik namernik mogao nešto pojesti i okrepiti se. Imao sam sreću da prisustvujem njihovom odlasku u crkvu i bio šokiran kada sam video kako u koloni jedan po jedan ulaze u crkvu, a da se nikom nije čuo glas. Prvo su ušli muškarci, a zatim žene. Takuila nema sređenu infrastrukturu i dok boravite ovde imate osećaj da je život stao pre najmanje stotinu godina i da se od tada ništa nije promenilo. Na ostrvu nema struje, ali i bez nje ovde život ima pravi smisao. Doći u mesto gde vam u 21. veku ne treba novac da biste živeli i uživali je misaona imenica. Ja sam ovo već ko zna koji put doživeo u Africi, a slično doživljavam i u Južnoj Americi, počevši od Kolumbije, Ekvadora i Perua. Siguran sam da postoji još ovakvih mesta u kojima u 21. veku ljudi žive isto kao što su to činili stotinama godina unazad i da ću na svojim putovanjima imati priliku da posetim neko od njih.

Image
U kasnim popodnevnim satima sam se vratio u Puno, žaleći što na ovim ostrvima nisam ostao bar sedam dana. Siguran sam da ću jednog dana ponovo doći i uživati u druženju s ovim divnim ljudima.
2
2 Image

User avatar
Vjetar
* * * * * *
Reactions: 1505
Posts: 2403
Joined: Wed Apr 15, 2020 11:57 am
Location: Na konju

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Vjetar »

Peace wrote:
Fri Nov 27, 2020 7:44 pm
Ostaci strahovite tradicije: Lepota žena naroda Čin skrivena iza tetovaža i minđuša

Visoko u planinama Mjanmara se još uvek mogu pronaći ostaci varvarskog doba. Lepota devojaka starosti između 12 i 14 godina je vekovima bila narušavana tetovažama iz neobičnog razloga.

Image

Mlade devojke iz naroda Čin, starosti između 12 i 14 godina, poružnjivane su na bolne načine, kako bi svojim izgledom bile neprivlačne potencijalnim kidnaperima.

Prema legendi, ova tradicija započeta je kako bi žene iz plemena bile spasene od antičkog kralja, koji ih je, protiv njihove volje, odvajao od porodica i vodio u svoj harem.

Image

Od tada, ovaj običaj je nastavljen da se primenjuje, a danas se smatra bitnim delom kulturološke zaostavštine.

Naime, ženama su bojena lica pravljenjem trajnih tetovaža različitim stilovima i različitim dizajnom, a takođe su nosile i ogromne minđuše koje su im rastezale kožu.

Image


Običaj se nastavio sve do 1960-ih, kada je vlada Mjanmara (tadašnje Burme), odlučila da okonča ovu tradiciju.
Ne znam je li Mjanmar srpska ili hrvatska varijanta (sudeći po ekavici - srpska) ali u bosanskom se piše (i izgovara) sa i iza M - Mijanmar i baš mi je neobično bilo vidjeti ovo Mjanmar i sve vrijeme mislim greška.

Da se osvrnem na tekst - strašno je koliko torture su spremni ljudi činiti i podnositi...

User avatar
Vjetar
* * * * * *
Reactions: 1505
Posts: 2403
Joined: Wed Apr 15, 2020 11:57 am
Location: Na konju

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Vjetar »

Peace wrote:
Fri Nov 27, 2020 8:32 pm
Moram I ovo danas , jako mi je zanimljivo.

Život na jezeru Titikaka: Grad Puno i ostrva na kojima već 500 godina žive plemena Kečua i Ajmara
A odakle si ovo preuzela? Neki putopisni blog?

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Zadnja dva texta i fotke sam preuzela sa nacionalna geografija srbija, a putopisac je neki crnogorac Edin. Na nekim fotkama ima i njegovoh slika s plemenima.

User avatar
gripen
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 530
Posts: 1289
Joined: Fri May 01, 2020 5:02 pm

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by gripen »

Peace wrote:
Sat Nov 28, 2020 12:24 am
Zadnja dva texta i fotke sam preuzela sa nacionalna geografija srbija, a putopisac je neki crnogorac Edin. Na nekim fotkama ima i njegovoh slika s plemenima.
jako zanimljivo,prvi put upoznajem ovaj dio planete
Vrjedna si Peice :cv
1
1 Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

gripen wrote:
Sat Nov 28, 2020 7:07 am
Peace wrote:
Sat Nov 28, 2020 12:24 am
Zadnja dva texta i fotke sam preuzela sa nacionalna geografija srbija, a putopisac je neki crnogorac Edin. Na nekim fotkama ima i njegovoh slika s plemenima.
jako zanimljivo,prvi put upoznajem ovaj dio planete
Vrjedna si Peice :cv
Muskarci su sinoc sklapali computer, a ja sam za to vrijeme citala u sumi i drvecu. Nevjerovatno kako zanimljivih stvari ima. Otvorit cu temu :tada
1
1 Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Plutajuće pijace: Eksplozija veličanstvenih boja Azije

Image

Tajland, Indonezija, Indija i Vijetnam su zemlje u kojima ćete videti mnogo toga neočekivanog i zadivljujućeg, a malo je poznato da u red takvih zanimljivosti spadaju plutajuće pijace – uski drveni čamci, prepuni razne robe.

Image

Dok na "pijacama na zemlji" kupci tragaju za prodavcima i namirnicama koje su im potrebne, ove "pijace na vodi" specifične su po tome što prodavci sami, ploveći uskim kanalima i obalama reka, tragaju za kupcima i nude im svoju robu. A roba je svakojaka – neverovatnih boja i mirisa, ona sama boji veličanstveni krajolik za koji samo što ste pomislili da ne može biti lepši i uzbudljiviji...
Image

Jedna od najpoznatijih ovakvih pijaca je indijska Srinagar, dok u očaravajućoj Indoneziji turiste oduševljava Banjarmasin, koji doduše retko zalaze na ostrvo Kalimantan, na kom se ona nalazi.

Image
1
1 Image

User avatar
Mina
Aktivan član
Aktivan član
Reactions: 693
Posts: 1520
Joined: Thu Apr 30, 2020 6:36 pm

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Mina »

Potpuno drugačiji način života od života nas zapadnjaka. Kažem nas, jer smo mi svi ovdje upravo to i ove kulture su drugi svijet nimalo nalik na ove koje su prihvatile ove vrijednosti koje ovdje vladaju.
Čini mi se da puno zapadnjaka sa čežnjom gleda na ove kulture i na jednostavnost sa kojom žive.
I'm waking up to ash and dust I wipe my brow and I sweat my rust

User avatar
Vjetar
* * * * * *
Reactions: 1505
Posts: 2403
Joined: Wed Apr 15, 2020 11:57 am
Location: Na konju

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Vjetar »

Mislim da sa većom čežnjom oni gledaju na zapadnjački način života. S tim da sirotinja trećeg svijeta čezne za zapadom, a dobrostojeći zapadnjaci gledaju romantično na jednostavan život tih nekih društava.

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Kraljevstvo žena: Mosuo, tibetansko pleme u kojem brak ne postoji

Image
U ovom plemenu već 2.000 godina vladaju žene, a muškarci nikada ne vode glavnu reč.

Zamislite društvo bez očeva, bez braka (i razvoda) i gde ne postoji porodica. Baka sedi na čelu stola, njeni sinovi i ćerke žive s njom, zajedno sa decom njihovih ćerki. Muškarci su tek malo više od pastuva, donora sperme i često imaju mali udeo u vaspitanju svoje dece.

Ovakav feministički poredak postoji u travnatoj dolini u Junanu, jugozapadnoj kineskoj provinciji, u dalekom istočnom podnožju Himalaja.

Image

Drevna plemenska zajednica tibetanskih budista se zove Mosuo i žive na neverovatno moderan način: žene su tretirane isto kao i muškarci (ako ne i superiornije), oba pola imaju približno isti broj seksualnih partnera i oslobođeni su osuda.

Deca u ovom plemenu pripadaju samo majkama, njihovi biološki očevi žive u posebnom matrijarhalnom porodičnom domu.

Iz perspektive autsajdera, Mosuo može da bude posmatrano kao društvo samohranih majki.

„Deca se rađaju van braka što je u Kini još uvek neobično. Ali članovi naroda Mosuo ne vide stvari na taj način: za njih, brak je nezamisliv koncept i dete je bez oca jednostavno zbog toga što njihovo društvo ne obraća pažnju na očinstvo. Porodica postoji, samo u drugoj formi“, kaže Choo Waihong, uspešna advokatica koja je posetila ovo pleme pre nekoliko godina.

Image

Svaka porodica se obično sastoji od 10 ili čak više članova, ali sva imovina je uvek u rukama žena. Ono što je specifično za ovo pleme jeste da praktikuju jednu vrstu otvorenog, liberalnog braka, gde je ženama dozvoljeno da imaju koliko god ljubavnika žele.

Muškarci mogu da dođu u kuću kod žene kad ona to poželi, da provede noć s njom, ali iz kuće mora da ode pre nego što svane. Ukoliko žena ne želi vezu sa svojim dotadašnjim ljubavnikom, simbolično stavlja muške cipele ispred svojih vrata, dajući mu do znanja da je njegovo mesto zauzeto.

Veze između muškaraca i žena mogu da podrazumevaju neobavezne odnose možda na jednu noć ili redovno viđanje uz produbljivanje emotivnih odnosa koji mogu, ali ne moraju da se završe bebom. Parovi nikad ne žive zajedno.

Žene poseduju i nasleđuju imovinu, seju useve, brinu o domaćinstvima i podižu dece. Muškarci daju snagu, oru, grade i popravljaju kuće, love životinje i učestvuju u velikim porodičnim odluka. Konačnu reč uvek ima baka.

Iako muškarci nemaju očinsku odgovornost, uobičajeno je da žene ne znaju ko je otac njihove dece i to je sasvim u redu. Ujaci su važniji od očeva: oni brinu o deci, a kad ujaci ostare, nećaci preuzimaju brigu o njima.

Sa životom koji je fokusiran na matrijarhat, majčinstvo je životni cilj.

Nikada se ne dovodi u pitanje da li žena želi ili ne želi decu, to jednostavno nije jedan od njihovih izbora.

A šta ako ne mogu da imaju dece ili rađaju samo muškarce? Onda će usvojiti dete iz neke druge porodice ili češće iz porodice rođaka.
1
1 Image

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Neverovatne fotografije žena iz plemena Mursi: Odakle potiče tradicija umetanja tanjira u usta?

Svako afričko pleme ima neku svoju osobenost. Pleme Mursi posebno je po svojim ženama

Image


U dolini reke Omo u Etiopiji živi nekoliko plemena. Jedno od njih je pleme Mursi koje živi u blizini granice sa Sudanom.

Nošnja ovog plemena izuzetno je bogata i raznovrsna, a posebno su poznate žene ovog plemena koje umeću tanjir u usta.

Odakle potiče ovaj običaj?

Ne zna se tačan razlog, ali se veruje da ovaj običaj potiče iz vremena kada su Afrikom harali lovci na robove. Kako bi im bile neatraktivne, pretpostavlja se da su se žene namerno unakažavale da bi izbegle ropstvo.

Pored te, postoje još dve teorije. Jedna kaže da Mursi veruju da zli duhovi ulaze na usta, pa se pomoću tanjira od njih brane. Druga teorija kaže da od veličine tanjira zavisi i miraz. Što je tanjir veći, to je veći i miraz.

Image

Umetanje tanjira

Devojkama između 15. i 16. godine majke raseku usnu i izbiju dva prednja zuba na donjoj vilici, kako bi mogle staviti mali tanjir (najčešće glineni ili drveni).

Počinje se sa manjim tanjirima a veličina se menja nakon određenog vremena ako su voljne da trpe bol koji je prisutan tokom širenja usne. Ženama je dosta naporno da nose taj tanjir u usni pa ga stavljaju samo kad su plemenska slavlja.
Image
2
2 Image

User avatar
Vjetar
* * * * * *
Reactions: 1505
Posts: 2403
Joined: Wed Apr 15, 2020 11:57 am
Location: Na konju

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Vjetar »

Peace wrote:
Wed Dec 02, 2020 3:24 am
Kraljevstvo žena: Mosuo, tibetansko pleme u kojem brak ne postoji

Image
U ovom plemenu već 2.000 godina vladaju žene, a muškarci nikada ne vode glavnu reč.

Zamislite društvo bez očeva, bez braka (i razvoda) i gde ne postoji porodica. Baka sedi na čelu stola, njeni sinovi i ćerke žive s njom, zajedno sa decom njihovih ćerki. Muškarci su tek malo više od pastuva, donora sperme i često imaju mali udeo u vaspitanju svoje dece.

Ovakav feministički poredak postoji u travnatoj dolini u Junanu, jugozapadnoj kineskoj provinciji, u dalekom istočnom podnožju Himalaja.

Image

Drevna plemenska zajednica tibetanskih budista se zove Mosuo i žive na neverovatno moderan način: žene su tretirane isto kao i muškarci (ako ne i superiornije), oba pola imaju približno isti broj seksualnih partnera i oslobođeni su osuda.

Deca u ovom plemenu pripadaju samo majkama, njihovi biološki očevi žive u posebnom matrijarhalnom porodičnom domu.

Iz perspektive autsajdera, Mosuo može da bude posmatrano kao društvo samohranih majki.

„Deca se rađaju van braka što je u Kini još uvek neobično. Ali članovi naroda Mosuo ne vide stvari na taj način: za njih, brak je nezamisliv koncept i dete je bez oca jednostavno zbog toga što njihovo društvo ne obraća pažnju na očinstvo. Porodica postoji, samo u drugoj formi“, kaže Choo Waihong, uspešna advokatica koja je posetila ovo pleme pre nekoliko godina.

Image

Svaka porodica se obično sastoji od 10 ili čak više članova, ali sva imovina je uvek u rukama žena. Ono što je specifično za ovo pleme jeste da praktikuju jednu vrstu otvorenog, liberalnog braka, gde je ženama dozvoljeno da imaju koliko god ljubavnika žele.

Muškarci mogu da dođu u kuću kod žene kad ona to poželi, da provede noć s njom, ali iz kuće mora da ode pre nego što svane. Ukoliko žena ne želi vezu sa svojim dotadašnjim ljubavnikom, simbolično stavlja muške cipele ispred svojih vrata, dajući mu do znanja da je njegovo mesto zauzeto.

Veze između muškaraca i žena mogu da podrazumevaju neobavezne odnose možda na jednu noć ili redovno viđanje uz produbljivanje emotivnih odnosa koji mogu, ali ne moraju da se završe bebom. Parovi nikad ne žive zajedno.

Žene poseduju i nasleđuju imovinu, seju useve, brinu o domaćinstvima i podižu dece. Muškarci daju snagu, oru, grade i popravljaju kuće, love životinje i učestvuju u velikim porodičnim odluka. Konačnu reč uvek ima baka.

Iako muškarci nemaju očinsku odgovornost, uobičajeno je da žene ne znaju ko je otac njihove dece i to je sasvim u redu. Ujaci su važniji od očeva: oni brinu o deci, a kad ujaci ostare, nećaci preuzimaju brigu o njima.

Sa životom koji je fokusiran na matrijarhat, majčinstvo je životni cilj.

Nikada se ne dovodi u pitanje da li žena želi ili ne želi decu, to jednostavno nije jedan od njihovih izbora.

A šta ako ne mogu da imaju dece ili rađaju samo muškarce? Onda će usvojiti dete iz neke druge porodice ili češće iz porodice rođaka.
:hm

User avatar
Peace
Moderator
Reactions: 2635
Posts: 10939
Joined: Thu Nov 12, 2020 2:20 am

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Peace »

Sta je te zamislilo?

User avatar
Vjetar
* * * * * *
Reactions: 1505
Posts: 2403
Joined: Wed Apr 15, 2020 11:57 am
Location: Na konju

Re: Drugacije kulture I obicaji

Post by Vjetar »

Pa ja tako živim :D/

Post Reply