Kako su nastale igre koje igramo

Forumske igrice, kutak za razonodu.
Post Reply
User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Josef Friedrich Schmidt iz Münchena, 1907. godine, htio je zabaviti sinove, te je po uzoru na staru indijsku igru Pachisi u svojoj kuhinji osmislio igricu s kockicom, čunjićima izrezbarenim iz drveta i komadom kartona iscrtanog kućicama i poljima. Poželio je i da zaradi. Djeca su se odlično zabavljala, ali ne i Schmidt, bezuspješno pokušavajući izvući zaradu prodavanjem igre nazvane „Čovječe, ne ljuti se.„

Sjajan marketinški potez uslujedio je kada se zahuktao rat. Poslao je u ratne bolnice donaciju od 3.000 kompleta. Ranjenicima je to preko noći postalo omiljeno trošenje vremena, a kada su se vratili kućama, sa sobom su donijeli i igru „Čoveče, ne ljuti se

Image
2
2 Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Šah je izrađen u Indiji, a poznat je i kao Ashtapada (što znači 64 kvadrata). Za razliku od toga kako se igra danas igra, igrala se kockom na kockarnici, ali bez crnih i bijelih kvadrata. Nekoliko godina kasnije, igra se zvala Chaturanga (quadripartite). Podijeljen je na četiri dijela zvane angas, koji su bili simboli od četiri grane vojske. Baš kao i prava drevna indijska vojska, imali su komade pod nazivom slonovi, kola, konji i vojnici, a igrao ih je za osmišljavanje ratnih strategija. Godine 600. godine, Persijanci su naučili ovu igru ​​i nazvali ga Shatranj. 'Checkmate' dolazi iz perzijskog pojma u igri ' Shah-Mat ', što znači 'kralj je mrtav'.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
Mina
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 693
Posts: 1520
Joined: Thu Apr 30, 2020 6:36 pm

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by Mina »

kreja wrote:
Thu Jul 01, 2021 7:48 pm
Djeca su se odlično zabavljala, ali ne i Schmidt, bezuspješno pokušavajući izvući zaradu prodavanjem igre nazvane „Čovječe, ne ljuti se.„
Ljutio se što nije zaradio :hahah

Dobra tema :up
I'm waking up to ash and dust I wipe my brow and I sweat my rust

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Strike-and-pocket sto igra koja se popularno odigrala širom Južne Azije i u nekoliko zemalja srednje i istočne Evrope, karrom se kaže da je nastao u indijskom potkontinentu. Iako nema nikakvih posebnih dokaza, rečeno je da je indijski Maharajas izumio igru ​​prije mnogo vijekova . Možete pronaći drevnu staklenu kartonsku ploču u Patiala, Punjab. Carrom je postao popularan nakon Prvog svjetskog rata, a sada se igra na obiteljskim ili društvenim okupljanjima za zabavu.

Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

U avgustu 2018. arheolozi s projektom Knjiga jelena u Škotskoj otkrili su ploču s igrama u onome što misle da je srednjovjekovni samostan.

Istraživači traže znake da su ukopani objekat naselili redovnici koji su na latinskom jeziku objavili Knjigu jelena, osvijetljeni rukopis kršćanskih evanđelja iz 10. vijeka koji sadrži i najstarije preživjele primjere škotskog gelskog pisanja.

Image

Drevna ploča s igrama bila je isklesana u kružni kamen koji je pronađen iznad zakopanih slojeva u zgradi iz 7. i 8. vijeka.

Istoricari smatraju da je korištena za igranje hnefatafl, norveške strategije strategije koja se ponekad naziva i vikinški šah, iako zapravo nije povezana sa šahom. U igri su kralj i 12 branitelja u centru protiv 24 napadača raspoređena po ivicama ploče.

Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Indija je rodno mjesto šaha. Smatra se da su se pojavili u prvim stoljećima naše ere. Kasnije, šah je prebačen u različite kutove planeta, a svaki je narod dodao nešto od svoje: mijenja ime igre, oblik likova, ali pravila su ostala nepromijenjena - stavljajte ga na kralja.

Povjesničari šaha su sigurni da igra nije izmišljena jednu konkretnu osobu i veliki kolektiv različitih naroda, dopunjujući i transformirajući ga u različita vremena. Mišljenja znanstvenika konvergiraju se samo u jednom: Indija je zemlja šaha.

Međutim, postoje takvi kineski povjesničari koji ne vjeruju da je indijski podrijetlo šaha u potpunosti dokazano. Tražili su dokaze koji dokazuju da je igra došla iz Kine.

Što je rodno mjesto šaha? Potvrde koje opovrgavaju indijsko podrijetlo igre, ne, a prvo spominjanje toga u kineskoj literaturi primjenjuje se samo na 8. stoljeće naše ere. To samo potvrđuje da je rodno mjesto šaha Indija.

Legende o podrijetlu šaha su vrlo zanimljive i neobične, razmotrit ćemo neke od njih.


Opis ove legende pronađen je u perzijskom pjesniku Firdousi, koji je napisao ep zbog prije tisuću godina.

U jednom indijskom kraljevstvu živjela je kraljica i njena dvablizanac Gav i Talhand. Došlo je vrijeme da vladaju, ali majka nije mogla odlučiti koga staviti kralja, jer je voljela sinove osamljene. Tada su knezovi odlučili organizirati bitku, koja je osvojila i postala vladarom. Bojište je odabrano na plaži i okruženo vodom. Stvorili su takve uvjete da se nigdje ne može povući.

Stanje turnira nije bilo međusobno ubijanje, već pobijanje neprijateljske vojske. Bitka je počela, što je rezultiralo smrću Talhanda.

Nakon što je saznala smrt njezina sina, kraljica je pala u očaj. Dolaskom Gave, ona ga je uzvratila zbog ubojstva brata. Međutim, on je odgovorio da nije prouzročio tjelesnu ozljedu svom bratu, on je umro od iscrpljenosti.

Kralj se ipak složio kad je počeo ispunjavati obećane, završio je žito njegovo kraljevstvo, a do kraja ploče još je bilo mnogo stanica. Na taj smo način sramili cara.

Budući da je rodno mjesto šaha Indija, progenitorModerna šahovska igra smatra se igračem chaturanga. Ime se odnosi na prisustvo četiri komponente: pješaštvo, konjica, slonovi, kola. Mora postojati četiri igrača. Odbor se sastoji od 64 kvadrata, podijeljen u 4 dijela i svaki od njih stavi: 4 pijuni, jedan lik slona, ​​konj, top i kralj. Cilj igre je pobijediti i uništiti neprijatelja. Igra je koristila kockice, na bacanje od koje je napravljen potez.

Chaturanga iz Indije preselio se u drugu istočnuzemlje i evoluirala je tijekom vremena. Trupci su se spojili i formirali dvije ekipe, od kojih se svaka pretvorila u dva kralja. Tada je jedan kralj zamijenio savjetnik. Da bi išli sami, bez uporabe kocke, kralj ne može biti ubijen, samo kako bi blokirao njegov pokret na ploči.

Postojeći, prema legendi, ptica Rukh s vremenompretvoren je u pustinju. To je zbog činjenice da je Islam zabranio sliku živih bića. Stoga, kada se šahu pojavljuju u arapskim zemljama, ptica Rukh je promijenjena, krila su joj bila odrezana: ispostavilo se tek mala izbočina na vrhu četverokuta. Ovako je ptica pretvorena u pustinju.

Dakle, podrijetlo same igre prekriveno je puno legendi i bajki, a jedino sigurno zna da je rodno mjesto šaha Indija.

Igra koja se pojavila u davnim vremenima pobijedila jepopularnost širom svijeta. Od vojske, pretvorio se u kognitivnu, poticajnu i razvijanu memoriju, logiku, pažnju, a zahtijeva određenu assiduitet.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Arheolozi su u Turskoj iskopali 49 malih kamenih raznobojnih figura koje su pre 5.000 godina korišćene za društvenu igru.
Neke predstavljaju svinje, pse i piramide, druge su loptastog ili oblika metka.

Takođe smo našli i kockicu kao i tri okrugle pljosnate figure napravljene od bele školjke i crnog kamena”, rekao je za “Discovery News” Haluk Salamtimur, arheolog sa Univerziteta u Izmiru.

Prema njegovim rečima, radi se o jednom od najstarijih otkrića ovog tipa.

Slične figure su ranije otkrivene u Iraku i Siriji, ali ne u ovolikoj količini na jednom mestu.

- To su bili izolovani, pojedinačni objekti, koji su smatrani kamenjem za računanje. Naše figure su nađene sve zajedno na gomili. To je jedinstveno otkriće, skoro kompletni set figura za igru nalik na šah. Zanima nas kako se igra - rekao je arheolog.

Osim figura u grobnici su nađeni i loše očuvani drveni štapići, a Salamtimur se nada će oni ukazati na pravila igre.

- Sudeći po podeli, oblicima i broju kamenih figura, čini se da je igra bazirana na broju četiri - izjavio je Salamtimur.

Ovo otkriće potvrđuje teoriju da su se društvene igre razvile i raširile po Aziji i iz Egipta i Mesopotamije pre više od 5.000 godina.

Najstarija poznata društvena igra je Senet, koja je nastala u Egiptu u periodu pre prvih dinastija faraona. Tabla i figure za Senet su nađene i u grobnici faraona Tutankamona.

U Mesopotamiji je bila popularna igra “Igra 20 kvadrata” ili “Kraljevska igra Ura”, čije je fino izrerzbarene table 1920-ih godina našao britanski arheolog ser Leonard Vuli na kraljevskom groblju u nekadašnjem gradu Uru.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Sigurno je malo onih koji makar u djetinjstvu nisu igrali “Čovječe, ne ljuti se”. I pored mnogobrojnih društvenih igara i modernih tehnologija, ova stara zanimacija postala je zabavna u vrijeme izolacije u našim domovima.

Ako niste znali, igra se od 1907. godine, kada ju je osmislio Nijemac Jozef Fridrih Šmit. Ovaj preduzetnik je iz želje da zabavi sinove osmislio, po uzoru na staru indijsku igru, u svojoj kuhinji igricu s kockicom, čunjićima izrezbarenim od drveta i komadom kartona iscrtanog kućicama i poljima.

Image

Djeca su se odlično zabavljala, ali ne i Šmit, koji je pokušavao da na ovoj igri i zaradi.
Interesovanje za igru javilo se kada se zahuktao rat, i to kada je Šmit poslao u ratne bolnice donaciju od 3.000 kompleta. Ranjenicima je to preko noći postalo omiljeno trošenje vremena, a kada su se vratili kućama, sa sobom su donijeli i igru “Čovječe, ne ljuti se”.

Igra je ubrzo postala zarazna zabava i najpopularnija društvena igra u Njemačkoj. Osim dobre reklame, prednost njegove igre na ploči bila je i cijena. Set je koštao manje od pola kilograma šećera, pa nije čudo što je uprkos nestašicama i krizi, dvije godine nakon završetka rata, bio neizostavan kućni inventar u više od milion njemačkih domova.

Tako se društvena igra brzo širila i Evropom. Odrastali su nam roditelji, pa i mi, sad i naša djeca uz ovu igru i zaista se smatra jednom od najbezazlenijih za sve uzraste – od 5 do 105 godina!
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Originalni “Čovječe” zove se Pachisi, porijeklom je iz Indije i datira od četvrtog stoljeća, igra je kroz vrijeme dobila i druga imena, a konkretno je baš Čovječe ne ljuti se nastao u Njemačkoj 1907/1908 (vidjet ćete kasnije kako je Njemačka kolijevka cijelog pokreta kasnijih, modernih igara) i zvao se Mensch ärgere Dich nicht. Monopoly je izdan nešto kasnije, točnije 1935. Prvotno kao dokaz nekakve ekonomske teorije o zgrtanju bogatstva i porezima u Americi, no glavni mehanizam igre je vrlo sličan kao i u ČnLJ-u (da ne pišem svaki puta cijelu trakavicu od imena igre) i odnosi se na bacanje kockica i pomicanje figurica po poljima.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Igre klikerima su jedan od primera koliko dugo i sa koliko raznovrsnosti u formi može da živi jedna igra, a da osnovni principi i pravila vekovima ostanu očuvani. Kako potvrđuju arheološka iskopavanja, deca su se još u antičkom Rimu igrala klikerima od mermera. Naši dedovi i pradedovi su za ovu igru koristili raznobojni pasulј, zatim su usledili klikeri od pečene gline, a danas se deca igraju klikerima od stakla, plastike i legura metala. Verovatno da i sami znate neku varijantu ove igre, a evo prilike da upoznate kakve se igre klikerima igraju i u nekim drugim zemlјama sveta.

Image

Škotska igra klikerima „Na tri rupice“

Izdube se u zemlјi tri rupice, a zatim igrači naizmenično bacaju po jedan kliker prema njima. Igrač koji ubaci kliker u neku od rupica ostavlјa ga da tamo leži. Ko ne pogodi nijednu rupicu, dolazi po kliker i uzima ga. Cilј svakog igrača je da ima u svakoj rupici po tri klikera pre nego ostali.

Belgijska igra „Na crtu“

Iskopa se u zemlјi veća rupica, korak ispred nje obeleži se linijom zona od 1 m, a zatim se još na 4 m dalјe stavi kamen. U prvom delu igre svaki igrač baca jedan kliker od kamena ka crti. Onaj kome se kliker zaustavio tačno na crti, ili joj je najbliži, kupi sve protivničke klikere. U drugom delu igre sve klekere koje je zaradio u prvom delu odjedanput baca sa crte prema rupici. One klikere koji upadnu u rupu dobija u „trajno“ vlasništvo, dok preostale klikere baca sa crte igrač koji se prilikom uvodnog bacanja našao na drugom mestu. Ovo bacanje sa crte se nastavlјa prema ishodu prvog dela igre, stalno u krug, dok se ne potroše svi klikeri.

Engleska igra klikerima. „Kotrlјanje na pedalј“

Jedan igrač baci kliker nekoliko metara ispred sebe. Drugi igrač treba da pogodi ovaj kliker svojim ili da ga dokotlјa tako blizu da između njih ne bude veći razmak od pedlјa. Ako mu to pođe za rukom drugi igrač uzima oba klikera, međutim ukoliko ne pogodi protivnikov kliker, niti mu se približi svojim na udalјenost koja se meri raširenim prstima jedne ruke, oba klikera pripadaju prvom igraču. Zatim se baca ponovo, s tim, što sada drugi igrač baca kliker.

Dve češke igre klikerima

Karambol

Stane se iznad rupe za klikeranje, i u nju prvi igrač baci četiri klikera tako da izlete napolјe. To isto uradi drugi, treći, četvrti, peti suigrač. Kod ove igre veština se sastoji u tome da se ne baci ni suviše slabo ni suviše jako . Ako kliker ne izleti iz rupice za igrača je izgublјen, ali ako se otkotrlјa predaleko smanjuje se šansa za pobedu. Onaj čiji je kliker najbliži rupi, kotrlja ga prvi. Ako pogodi u nju, može taj kliker da uzme i odmah igra sledećim klikerom. Pravo na igru ima toliko dugo dok ne promaši.

Džino

U zemlјi se iskopa poluelipsa, široka oko metar, duga 2m, i u njoj napravi lavirint žlјebova i rupica – „Džino“. Na gornji otvoren kraj stavi se cigla i pod nju podmetne kamenje tako da po dužini obrazuje prema „Džinu“ narnugu ravan. Odatle se kliker kotrlјa dole ka cilјu, do žlјebova brazdi i rupica. Sledeći igrač mora pokušati da usmeri svoj kliker tako da prilikom kotrlјanja pogodi kliker svog prethodnika koji je već u rupici. Ako mu to uspe, kliker je njegov. Međutim, ako ne pogodi, njegov kliker ostaje da leži u lavirntu kao cilј i plen trećeg, četvrtog ili petog igrača. Ali ako neko dospe svojim klikerom do “kase” (najnepristupačnije i posebno skrivene rupice) svi klikeri u „Džinu“ su njegovi.

Image
klikeri raznih veličina i tipova

Image
Rimska djeca igraju se orasima, dječji sarkofagi o. 270-300. Museum Pio Clementino, Vatikan
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Šahu je posvećeno više literature nego bilo kojoj drugoj igri, a danas ga redovito igra 600 milijuna ljudi diljem svijeta. Unatoč tome, točno porijeklo šaha i dalje je nepoznato. Glavni je problem nedostatak materijalnih dokaza. Najstarije figurice i ploče koje su sigurno šahovske potječu tek iz 8. stoljeća. Prvi spomen šaha potječe iz 7. stoljeća, ali je riječ o samo usputnom spomenu. Prvi izvor s detaljnim opisom šaha nastao je tek sredinom 9. stoljeća na arapskom jeziku.

Image

Većina stručnjaka smatra da šah potječe iz Indije iz 6. stoljeća. U ovom kontekstu navode jednu trkaću igru nastalu u 5. stoljeću pr. Kr. koja se igrala figuricama i kockama na ploči od 64 polja zvanoj aštapada. Zbog toga što je ploča iste veličine kao šahovska te zbog činjenice da u šahu pješaci postaju jači ako stignu na drugi kraj ploče, neki smatraju da se šah razvio upravo iz te igre. Kako je u 6. stoljeću u Indiji uvedena zabrana kockanja, moguće je da je to potaknulo razvoj šaha. Prva igra koja sadrži dva ključna elementa šaha – figurice s različitim pravilima i kralja kao figuricu o kojoj ovisi pobjeda – zove se čaturanga, a nastala je u 6. stoljeću u Indiji. Postojale su dvije verzije igre – jedna s četiri vojske (dvije protiv dvije) i jedna s dvije. Figurice u verziji s dvije vojske su bile vrlo slične onima u šahu, samo što su umjesto topova bila bojna kola (isti način micanja), umjesto kraljice vezir (miče se jedno polje dijagonalno), a umjesto lovaca slonovi (miču se dva polja dijagonalno i mogu preskakati). Postojanje slonova dodatan je pokazatelj da šah potječe iz Indije.

Ipak, neki tvrde i to da šah barem djelomično vuče porijeklo iz Kine. Prema ovoj teoriji, šah je nastao na temelju nekoliko igara koje su posredovanjem Puta svile spojene u jednu. Kralj potječe iz kineske igre go, pješaci iz indijskih igara koje simuliraju utrke, a ostale figure i načini pomicanja preuzeti su iz gatalačkih ili astroloških tehnika.

Prema nekim izvorima, šah je u Europu stigao u 8. stoljeću posredovanjem Arapa, ali većina stručnjaka ipak vjeruje da se to dogodilo tek u vrijeme križarskih ratova. U današnjem se obliku pojavio u južnoj Europi u 15. stoljeću, a u 18. stoljeću igrali su ga širi slojevi.

https://povijest.hr
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Bliška je igra, koju su češće igrali dječaci od djevojčica a zbog koje su imali problema s roditeljima. Naime, na zemlji bi se novčićem nacrtala ovakva linija na ravnom tlu, te se s određene udaljenosti, bacao se sitni novac prema tom cilju-liniji.

Onaj tko bi pogodio najbliže pokupio bi novčiće koji nisu bili sasvim beznačajni za mali dječji džeparac.

Ili prema drugim pravilima, ovisno kako se dogovori, onaj tko bi novčićem pogodio najbliže liniji pokupio bi sve novčiće te ih u šakama "mućao" (tresao).

Jedan od protivnika koji je zauzeo drugo mjesto bi onda zvao "tura ili jazija" (pismo ili glava) a pobjednik bi bacio novčiće u zrak i pokupio sve koji bi pali na npr. turu(glava) a svi novčići koji bi pali na jaziju (pismo) bi mućao drugoplasirani, pa pokupio svoj dobitak a ostatak bi "mućao" trećeplasirani.. itd.

Ponekad su vatreni igrači zaboravili na sat pa kasnili u školu. Tada bi doma proradila „brezovača“ a junaci junački plakali.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Sve se bazira oko jedne rupe -ROŠA- u zemlji, koja je dubine otprilike 3-5 cm, a iste tolike i širine, i nalazi se po mogućnosti na sredini meraje, oko koje je poželjno da nema trave i da je što ravnije. Igrači, nema pravila, ali najčešće njih 5-6 se dogovore s koje udaljenosti bacaju klikere prema roši, i igra tako može početi. Cilj je ubaciti kliker u rošu, ili biti najbliže roši, da možeš prvi započeti igru. Bilo je više tehnika držanja klikera, ali dva načina su bila najčešća i većina igrača je koristila njih za igru.

Najčešći načini držanja klikera. Kliker se nalazi između savijenog palca i kažiprsta, tako da kliker gurate ispravljanjem palca, a drugi način je taj, da se kliker nalazio na vrhu srednjeg prsta i pridržavan palcem, a kliker se gurao ispravljanjem srednjeg prsta.

Svaki od igrača je imao svoj omiljeni kliker, a najtužniji trenutak za svakog igrača je bio, kad njegov omiljeni kliker pukne od siline udarca drugog klikera. Igra je znala trajati po cijeli dan, jer su se igrači stalno mijenjali, i stalno ubacivali novi.

Bilo je tako dobrih „nišandžija“ na klikerima da su iz ruke, direktno, pogadjali drugi kliker udaljen i više od 3 m. Pa onda poznato „dva prsta od rupe“!
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

1913. godine u novinama New York World objavljena prva križaljka u povijesti. Izradio ju je Arthur Wynne iz New Jerseya. Imala je oblik dijamanta s rupom u sredini, a nazvana je Word-Cross Puzzle. Nekoliko tjedana kasnije ime je promijenjeno u Cross-Word, navodno zbog pogreške u novinskom slaganju sloga. Pogrešno se ime zadržalo u engleskom jeziku do danas.

Image
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Nastala je u Indiji, u svojoj pradomovini se smatra nacionalnom igrom. Vjerovatno je u pitanju drevna igra, a neki smatraju da je to čuvena, misteriozna i znacajna igra sa kockicama iz Mahabharate, iako njeno postojanje moze da se dokaze samo do XVI vijeka. Mogulski vladari indijskog potkontinenta igrali su je na krajnje kraljevski nacin, posto je u palati u Fatehpuru Sikri citavo dvoriste bila jedna ogromna tabla po kojoj se kretalo 16 mladih robinja iz harema obucenih u razlicite boje. To im se toliko dopalo da su sva dvorista svojih budućcih palata gradili na isti nacin.
Kako se igra: Ucestvuju dva, tri ili cetiri igračca; u ovom poslednjem slucaju najcesce su upareni. Jedan tim ima zute i crne figure, drugi crvene i zelene. Svaki igrac ima po cetiri. Baca se sest skoljki morskih puzeva, i u zavisnosti od broja skoljki koje padnu svojim otvorima na gore dolazi do pomjeranja figura za isto toliko polja. Medjutim, u slucaju da padne samo jedan imate 10 poteza, a ako ne padne ni jedna imate 25.

Image

U sredini se nalazi “carkoni“, centar koji je polaziste i ishodiste igre. Ko prvi obidje cijelu tablu, u smjeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu, i stigne na cilj sa svim svojim figurama je pobjedio, zbog cega je mnogi porede sa modernom evropskom igrom koja je kod poznata kao “Coveče, ne ljuti se”.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Arheolozi su u Turskoj iskopali 49 malih kamenih raznobojnih figura koje su pre 5.000 godina korišćene za društvenu igru.
Neke predstavljaju svinje, pse i piramide, druge su loptastog ili oblika metka.

Takođe smo našli i kockicu kao i tri okrugle pljosnate figure napravljene od bele školjke i crnog kamena”, rekao je za “Discovery News” Haluk Salamtimur, arheolog sa Univerziteta u Izmiru.

Prema njegovim rečima, radi se o jednom od najstarijih otkrića ovog tipa.

Slične figure su ranije otkrivene u Iraku i Siriji, ali ne u ovolikoj količini na jednom mestu.

- To su bili izolovani, pojedinačni objekti, koji su smatrani kamenjem za računanje. Naše figure su nađene sve zajedno na gomili. To je jedinstveno otkriće, skoro kompletni set figura za igru nalik na šah. Zanima nas kako se igra - rekao je arheolog.

Osim figura u grobnici su nađeni i loše očuvani drveni štapići, a Salamtimur se nada će oni ukazati na pravila igre.

- Sudeći po podeli, oblicima i broju kamenih figura, čini se da je igra bazirana na broju četiri - izjavio je Salamtimur.

Ovo otkriće potvrđuje teoriju da su se društvene igre razvile i raširile po Aziji i iz Egipta i Mesopotamije pre više od 5.000 godina.

Najstarija poznata društvena igra je Senet, koja je nastala u Egiptu u periodu pre prvih dinastija faraona. Tabla i figure za Senet su nađene i u grobnici faraona Tutankamona.

U Mesopotamiji je bila popularna igra “Igra 20 kvadrata” ili “Kraljevska igra Ura”, čije je fino izrerzbarene table 1920-ih godina našao britanski arheolog ser Leonard Vuli na kraljevskom groblju u nekadašnjem gradu Uru.
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

User avatar
kreja
Stručnjak
Stručnjak
Reactions: 345
Posts: 2770
Joined: Wed Jun 30, 2021 7:06 am
Contact:

Re: Kako su nastale igre koje igramo

Post by kreja »

Povijest šaha
Image
Rijetki su među nama oni koji nikada u životu nisu odigrali partiju šaha ili barem složili figure na šahovskoj ploči. Postoji li itko tko nije čuo za pješaka, lovca, topa, konja, damu i kralja, ili za izraze “šah” i “šah-mat”? Zasigurno ćemo se prisjetiti mnogih fotografija slavnih političara, vladara i umjetnika, ali i običnih “malih” ljudi zadubljenih nad šahovskom pločom. Ova igra, u osnovi određena s nekoliko jednostavnih i jasnih pravila, može se razviti u beskrajan niz različitih kombinacija gdje svaki igrač, da bi pobijedio protivnika, mora pokrenuti svoju sposobnost logičkog zaključivanja, maštu, intuiciju i biti uporan u traženju skrivenih mogućnosti. Zato je šah stoljećima izazov kojem mnogi nisu mogli odoljeti.

Nastanak šaha

O nastanku šaha postoji nekoliko legendi, a najpoznatija je ona o okrutnom indijskom vladaru Šeramu i mudracu Seti. Kako bi vladara podučio boljem ponašanju prema svojim podanicima, Seta je izmislio igru u kojoj kralj, iako je glavna figura, ne može opstati bez pomoći ostalih, i gdje ponekad čak i najslabija figura može biti ključna za konačan ishod igre. Vladar je bio oduševljen novom igrom i odlučio je Setu bogato nagraditi i to tako da mudrac sam odabere nagradu kakvu god želi. Nakon kraćeg razmišljanja Seta je zatražio da se na prvo polje šahovske ploče stavi jedno zrno pšenice, na drugo dva, na treće četiri, na četvrto osam i tako sve do posljednjeg, šezdeset četvrtog polja. Na takav se zahtjev Šeram razljutio misleći da Seta podcjenjuje njegovu darežljivost. Ali Seta je bio uporan i car je ipak naložio slugama da pripreme zatraženu nagradu. Nekoliko su dana dvorski matematičari računali ukupan broj zrna i kada su konačno završili, car je shvatio da bi morao isušiti sve oceane, otopiti sav led dalekih sjevernih zemalja i sva zemaljska prostranstva pretvoriti u oranice da bi ispunio dano obećanje. Legenda kaže da se zato šahovska polja u Indiji nazivaju kohtazara, ambar.

Iako ova legenda nije povijesno utemeljena, kolijevka šaha nesumnjivo je Indija. Najstariji zapis o šahu potječe iz VI. st. gdje se spominje kao čaturanga (chaturanga), što je složenica od dviju sanskrtskih riječi, chatur, četiri i anga, dio, i u prijevodu znači četverodijelan. Šahovska ploča u čaturangi nazivala se aštapada (sanskr. aštau, osam, i pâdam, noga, stopa, polje) i bila je identična današnjoj ploči sa 64 polja. I figure su bile vrlo slične današnjima. Postojalo je pet različitih figura, rajan (kralj), mantrin (savjetnik, danas dama), ratha (bojna kola, danas top), ashwa (konj ili skakač), hastin (slon, danas lovac), te padas, pješaci. Kretanje dame, topa i lovca bilo je ograničenije u odnosu na današnji šah, zbog čega je igra bila sporijeg tempa.

Uvriježeno je mišljenje da je čaturanga bila ratna igra u kojoj su, uz kralja i savjetnika, bila zastupljena sva četiri roda indijske vojske: slonovi, konji, bojna kola i pješaci. No, sama igra vjerojatno se razvila iz puno starijih magijskih rituala povezanih sa staroindijskom filozofijom i mistikom brojeva. Prema ovom ključu, figure simboliziraju elemente materije i to ratha – zemlju, ashwa – vodu, hastin – zrak, mantrin – vatru, dok rajan ili kralj odgovara eteru. Način kretanja figura odražavao je glavne značajke svakog pojedinog elementa. Padas, pješaci, predstavljaju elemente u potencijalu koji prelazeći s jednog polja na drugo prolaze kroz stupnjeve transformacije da bi se na zadnjem, osmom polju prema pravilu koje je danas poznato kao promocija pješaka, pretvorili u jednu od figura, ovisno o njihovom početnom položaju na ploči. Tako je igra čaturange zapravo bila simbolička igra života. Vremenom se njezino mistično značenje sve više gubilo, da bi čaturanga na kraju postala jednostavna slika ratne igre.

Od Perzijanaca do Arapa
Image

Čaturangu već u VI. stoljeću od Indijaca preuzimaju Perzijanci i daju joj naziv čatrang. Kada je sredinom VII. st. kalif Omar pokorio Perziju, s igrom su se upoznali i Arapi i nazvali je šatrandž. Svoju najveću popularnost šatrandž je doživio tijekom IX. i X. stoljeća na dvorovima bagdadskih vezira i kalifa, a kao najveći majstori šatrandža bili su poznati al-Adli i as-Suli, koji je bio ne samo najbolji igrač svog vremena, nego i istaknuti šahovski pisac. Nešto kasnije, u XV. stoljeću, proslavio se i Ala’addin as Tabrizi, pravni savjetnik na dvoru Timura Lenka u Samarkandu, koji je bio tako uspješan igrač da je nazvan Ali Šatrandži (Ali Šahist). On je bio i jak igrač naslijepo. U knjižnici Kraljevskog azijskog društva u Londonu čuva se rukopis koji sadrži zbirku njegovih šahovskih problema, u kojem između ostalog navodi: “Igrao sam na četiri table sa četiri protivnika, ne gledajući na table i razgovarajući istodobno sa svojim prijateljima, i uz pomoć Božju sve ih pobijedio.”

U šatrandžu su postojala tri načina završetka partije. Mat (arap. šah maht – kralj je mrtav) je situacija kada je kralj napadnut, a nema načina obraniti se. U slučaju pak tzv. pata, partiju je gubio igrač čiji kralj nije u šahu, ali nije u mogućnosti povući bilo koji potez, a da mu kralj ne dođe pod šah. Danas se takva partija proglašava remijem. Treći način završetka partije simbolički je označavao predaju suverena koji je ostao bez vojske i ne preostaje mu ništa drugo do polaganja oružja.

Image

Budući da je kretanje figura bilo prilično sporo, bilo je potrebno dosta vremena da se igra razvije iz početne pozicije. Zbog toga u arapskom šahu partije najčešće nisu kretale iz početnog položaja figura na ploči, nego iz ugovorenih, već razvijenih pozicija. Ove tipske pozicije su se nazivale tabije i ostalo ih je sačuvano tridesetak.

Mansube, zapisi šahovskih partija i zadataka, pojavljuju se u IX. stoljeću. Zanimljive pozicije iz završnice igre iz kojih je u određenom broju poteza trebalo završiti partiju služile su kao obrazac za stvaranje novih sličnih zadataka. Tada su nastale i prve šahovske kompozicije. U rukopisima je otkriveno preko 1700 različitih mansuba. Jedna od najpoznatijih zove se “Mat Dilaram” ili “Mat dobrog srca”.

Image

Legenda kaže da je Dilaram bila voljena žena jednog vezira. On je igrajući šah s nekim poznanikom izgubio cijelo imanje. Na kraju je kao posljednji ulog stavio svoju ženu, ali se ponovno našao u bezizlaznoj situaciji. Tada mu je Dilaram rekla: “Žrtvom oba topa nećeš morati žrtvovati mene!” Vezir je shvatio kakav plan igre treba provesti i dobio je partiju u šest poteza. Ova mansuba se nalazi u starom manuskriptu iz biblioteke turskog sultana Abdul-Hamida. Bogato ilustrirani rukopis datira iz 1140. godine, ali se vjeruje da zadaci u njemu potječu iz IX. ili X. st. i pripisuju se as-Suli.

Arapi su igrali šah po izvornim, nepromijenjenim pravilima sve do XVII. stoljeća, a kod njih je to bila i ostala igra dvora i učenih ljudi.

Europa

U Europi se šah pojavio posredstvom Arapa već u IX. stoljeću, proširivši se arapskim trgovačkim putevima najprije u Španjolsku, a otuda dalje po čitavoj Europi. Širenju šaha u zapadnoj Europi osobito su pridonijeli Vikinzi. Najstarija potpuno sačuvana šahovska garnitura pronađena je na engleskom otoku Lewis, a vjeruje se da su je tamo s Islanda donijeli Vikinzi. Drugi važan pravac širenja šaha bili su križarski ratovi jer se spominje da je arapski sultan Saladin bio strastveni igrač, te da je igri podučio i Rikarda Lavljeg Srca koji je kao sudionik trećeg križarskog rata sa Saladinom sklopio mir.

U Europi, najveću popularnost šah je doživio u Španjolskoj tijekom vladavine Maura. U XIII. st. kralj Alfonso Mudri (El Sabio) naložio je redovnicima u Escorialu da prirede rukopis o šahu i srodnim igrama. Ovo djelo, poznato kao Alfonsov manuskript, najstarije je u cijelosti sačuvano europsko djelo o šahu. U njemu se govori o starom obliku igre, ali s nekim manjim izmjenama pravila koje najavljuju suvremeni šah.

Image

Oblik kakav danas poznajemo šah je dobio tijekom renesanse, kada su uvedena nova pravila kojima se ubrzala igra, što joj je dalo dinamičniji karakter. U Italiji je takav reformirani šah dobio naziv alla rabiosa, “na juriš”. U to vrijeme Španjolac Luis Ramirez de Lucena u Salamanki tiska prvu knjigu o šahu u kojoj, pored otvaranja i studija prema starim i novim pravilima, između ostalog kaže: “Kada se igra noću, treba sjesti tako da je svjetlo na lijevoj strani, kako ruka ne bi pravila sjenku. Danju je poželjno da protivnik sjedi naspram svjetla. Treba se pobrinuti da protivnik prije igre jede i pije više nego što je potrebno. Za vrijeme igre igrači trebaju piti vode. Pješake ispred svog kralja ne treba bez potrebe pokretati, da oslabljeni kralj ne bi ostao izložen napadu.”

Sve dotad i u Europi šah je bio igra dvora i plemstva, ali s novim pravilima pojavljuje se sve više njegovih poklonika, posebice među umjetnicima i znanstvenicima.

Moderni šah

Pojavom građanskog društva i srednje klase u Europi XVII. i XVIII. stoljeća šah postaje igra gotovo svih društvenih slojeva. Njegova popularnost je velika, igrao se posvuda, a osobito u kavanama koje su tada ušle u modu. Londonski Slaughter’s Coffee House i pariški Café de la Régence bili su stjecišta svih vodećih igrača, ali i intelektualaca i filozofa poput Diderota, Voltaira, Rousseaua.

Tako šah postaje sastavni dio kulture zapadnog svijeta. U francuskim romansama često se spominje šah, a Thomas Middleton je 1624. napisao dramu Šahovska igra u kojoj je u prologu naznačena radnja:

Što je moguće od igre ove učiniti
Za pozornicu bit će danas odigrano.
Prvo, vidjet ćete ljude u redovima
Države i njihove piune,
Kad se obje strane susretnu.

Image

Aluzije na šah česte su ne samo u književnosti i svakodnevnom govornom jeziku, nego i u filozofiji gdje su neki filozofi, možda ne slučajno, ovu igru prepoznali kao najprikladniju metaforu za svoje ideje o svijetu. Thomas Henry Huxley piše: “Šahovnica je svijet, figure su fenomeni univerzuma, a pravila igre ono što nazivamo prirodnim zakonima.” Ferdinand de Saussure, švicarski lingvist i tvorac strukturalizma, poslužio se šahom da bi objasnio svoju doktrinu jer “od svih usporedbi koje se mogu zamisliti najplodnija je ona koja se može povući između funkcioniranja jezika i partije šaha”, što detaljno obrazlaže u svojim radovima.

Istovremeno se ubrzano razvija šahovska teorija, a po svojim obilježjima vrhunski se šah gotovo može smatrati znanstvenom disciplinom. Prvi veliki pomak u tom smjeru napravio je genijalni Francuz François-André Danican Philidor (1726. – 1795.), koji je bio ne samo vodeći igrač i teoretičar svog vremena, nego i veliki operni skladatelj. Nazivali su ga “najvećim šahistom među glazbenicima i najvećim glazbenikom među šahistima”. Potpuno ispred svog vremena, Philidor za čitavog svog života nije imao sebi ravnog protivnika i zato je gotovo uvijek igrao s jednom figurom manje.

Prvi službeni prvak svijeta postao je 1886. Austrijanac Wilhelm Steinitz, a nakon njega tom su se laskavom titulom okitili veliki igrači iz naše bliske prošlosti: Lasker, Capablanca, Botvinik, Smislov, Talj, Fischer, Karpov, Kasparov i drugi. Početkom XX. stoljeća osnovana je FIDE, Svjetska šahovska federacija pod čijim se pokroviteljstvom održavaju sva velika šahovska natjecanja. Iako je natjecateljski aspekt igre postao jako izražen, šah nikada nije postao sport u uobičajenom smislu.

U najnovije doba pojava računala i s njima mogućnost brzih i točnih proračuna donijela je velike promjene u načinu i stilu igre. Ali, ljepota šahovske igre nije u matematičkim proračunima, nego u onim rijetkim trenucima kada igrač, prije intuitivno nego racionalno, prepozna neko novo rješenje i put koji ga vodi u pobjedu. Stroj može pobijediti čovjeka, ali samo zato što može brzo i točno računati. Istinski nadahnutu, maštovitu i lijepu pobjedu može ostvariti jedino čovjek.

Autor: Suzana Dobrić
Ako moramo da biramo između smrti od gladi i metka, Gejl i ja smo se složili da je metak mnogo brži.

Post Reply